Min första tanke vad gäller skjutdörrarna var att de var lite roliga. De ger bilen karaktär, i kombination med avsaknad b-stolpe förstås. Skjutdörrar i sig är kanske inte så flashigt. Fördelen med dem är att det är smidigt på parkeringsplatser och andra trånga ställen. Men det är ju inget speciellt för just B-Maxens skjutdörrar. När man väl börjar använda dem, mer än att bara öppna och stänga, så upptäcker man att nackdelarna är desto fler. Vid fortsatt läsning ska man ha i åtanke att vi är en liten småbarnsfamilj (2+1). Finns kanske andra kundgrupper med andra behov som är av helt annan uppfattning. Men här kommer mina tankar.
Kul på ritbordet kanske. Inte lika roligt i praktiken
Jag förstår att Ford ville göra en bil som sticker ut lite. Men bilen är enligt min mening för liten för att ha den här typen av skjutdörrar. Konstruktionen tar för mycket plats. Visst Peugeot smockade på skjutdörrar på Tjorven.. Förlåt, 1007:an, som är ännu mindre. Men de kanske gjorde det på ett annat sätt, vad vet jag? Fords sätt att göra det faller i alla fall inte mig i smaken. Tanken var god men den höll inte ända fram.
Insteget i baksätet funkar. Halva baksätet är ju placerat bakom själva dörröppningen, vilket är rätt osmidigt. Sedan var det lite svårt att stänga dörrarna när man satt i baksätet, pga att handtaget sitter i en konstig vinkel och dörren är trög. Den uppfattningen delades av flera vuxna passagerare. Dessutom tycker jag att dörröppningen är ganska liten, eftersom dörrarna tar upp en del av den. Visst, du kan öppna 1,5 m. Men öppnar du bara bakdörrarna så är det inget vidare stort hål.
Det verkliga provet kom då vi satte in den bakåtvända barnstolen
Vi satte den på plats. Den biten funkade ju. Man fick plats ok i framsätet framför stolen och det var ett plus. Sen skulle vi sätta Elliot (1,5 år) i stolen. Jag fick ju pussla in honom (!) eftersom skjutdörren nu var i vägen och baksätet är placerat så långt bak. Jag fick lyfta in Elliot med huvudet före i halvliggande ställning o sen vinkla upp honom i sittande läge för att tills sist förpassa honom i stolen. Inte direkt bra för ryggen. Sen skulle man sätta fast bältet. Vanligtvis brukar jag stå vid sidan/snett framför och spänna fast honom. Men nu stod jag liksom snett bakom barnstolen med smalbenet mot släden/infästningen i tröskeln. Kan tänka mig att denna infästning kan behöva smörjas upp emellanåt och då får man olja på sina byxor.
Visst, har man barn som inte längre sitter bakåtvända och som kan klättra in själva så funkar säkert skjutdörrarna och baksätet fint. Men nu har inte vi det, än.
Bagaget då
Det rymmer som sagt 3,5 pappkassar med mat, i bredd. Eller en sulky. Vi har en Brio Spin och den tar hela bagaget i anspråk. Bagaget var som gjutet efter den. Tänkte provat med barnvagnen eftersom vi väntar tillökning, Brio Happy, men den är 5 cm bredare och 15 cm längre än sulkyn så den får vi nog inte ens in. Bra grej med förvaringen i dubbelgolvet dock.
På det stora hela är det en trevlig bil, när jag är själv eller har vuxna passagerare. Men för en småbarnsfamilj är den inget hit tycker jag. Det trodde jag ju i och för sig inte att den skulle va heller. Men den har fått chansen i alla fall.
Tänkte avge en övergripande sammanfattning senare.
Vi hörs!