Slutsummering

Mitt i decembers yrande snöväder, julstress och magsjuka, blev det tyvärr inte lika mycket tid till att testa Ford B-max som vi hade önskat. Här följer dock en sammanfattning av våra upplevelser med bilen:

Teknik och körglädje
De ca tio mil vi ändå hann köra med bilen var en trevlig upplevelse. Bilen är lättmanövrerad och styrservon extremt samarbetsvillig! Man sitter bekvämt i det höga sätet och får känslan av att köra en större bil. Motorn är tyst och behaglig.

Tekniken är lättanvänd och ljudet i stereo och telefon mycket bra. Man saknar dock å, ä och ö i de svenska menyvalen.

Bilens moderna uttryck är inbjudande, både inuti och utanpå. Med dörrarna öppna avslöjas bilens unika skelett och man blir helt klart nyfiken. Instrumentpanelen med tillhörande skärm blänker i snygg pianosvart och vittnar om 2000-talets alltfler tekniska behov. Mäktigt är känslan jag får.

Komfort och utrymme
Från utsidan ser bilen ganska liten ut, men man överraskas av hur rymlig den känns när man sätter sig i den. Man sitter bekvämt i både fram- och baksäte, men jag reagerade på att förarsätet var ganska grunt, trots att jag själv endast mäter 159 cm. Jag tror dock att detta kan vara en vanesak. Sitthöjden är bra, man får en bra överblick över vägen och den underlättar även i- och urstigning.

På grund av den avsaknade B-stolpen är bältet fäst i stolen, vilket kan vara lite bökigt då man får vrida lite extra på kroppen för att komma åt det, men vi upplevde att det satt skönare och närmre kroppen än vanligt fästa bälten. Min sambo tyckte även att det extra armstödet vid förarplatsen gav extra komfort under körningen, själv hade jag klarat mig lika bra utan.

Skjutdörrarna ger ett stort utrymme att kliva/lasta in i bilen, särskilt när man samtidigt har framdörren öppen. De bakre dörrarna är dock snarare en nackdel om man har barn i bakåtvänd bilbarnstol, åtkomsten blir klart sämre med skjutdörrar.

Bra lastmöjligheter för att vara en liten bil, stort plus att främre passagerarsätet går att fälla samt att lastytan också blir plan. Bagageutrymmet är inte så djupt i sig självt, däremot kan man lasta ganska högt. Reglerbar bottenplatta gör att man kan välja mellan extra lasthöjd kontra ”lönnfack” och en plan yta som underlättar i- och urlastning av tunga grejer.

Utrustning och tillval
Ford B-max har en rad finesser som underlättar och förnöjer. Eluppvärmda vindrutor, avbländande backspegel, extra innerspegel för uppsikt av baksätet, reglerbara nackstöd inte bara i höjdled utan även framåt/bakåt, växlingsindikator för att minska bränsleförbrukningen, Bluetooth-telefon, USB-portar för att t.ex. lyssna på musik från mobil/ipod och mycket mer. Man har verkligen sett till att hänga med teknikmässigt och göra bilen till en underhållingsapparat lika mycket som transportmedel.

Miljö och ekonomi
Bilen finns i sex olika motorvarianter, 4 bensinmotorer och 2 diesel. Det förvånade mig en aning när man inte utvecklat någon etanolmodell, som ju förutom elbilar stått i fokus i just miljöfrågan.

Under vår tid med bilen (vinterväder med ca -10 till -5 grader) låg förbrukningen aldrig under 0,67 liter/mil. Inga höjdarsiffror kanske, men kanske inte heller sämre än någon annan bil av samma storlek under samma förhållanden. Hur B-max står sig miljömässigt vågar jag inte uttala mig om.

Priset på vår testmodell, utan några tillval (förutom möjligen lacken), ligger på ca 179.000:- Själv tycker jag det är ganska dyrt för en mindre bil. Jag är personligen inte typen som köper en fabriksny bil, med tanke på den stora värdeminskningen under bilens första år, utan köper hellre en 3-4 år gammal bil av större modell till en billigare peng. Detta är såklart en högst personlig fråga, men jag tror inte att B-maxen är extra förmånlig ekonomiskt jämfört med andra bilar av liknande storlek, varken i inköp eller i drift.

Kvalitet och säkerhet
Säkerheten i bilen påverkas inte negativt pga mittstolpens osynlighet. Då dörrarna stängs bildas en överlapp som utgör en förstärkt stolpe; B-stolpen är helt enkelt integrerad i dörrarna och ser till att de inte öppnas vid en sidokollision.

En nyhet man utrustat Ford B-max med är den s.k. Emergency Assistance, som när en krockkudde utlöses eller bränslepumpen stängs av (om bilen välter), automatiskt kopplar upp bilen till SOS alarm. (Funktionen kräver en kompatibel mobiltelefon i bilen.) De kan då skicka ut hjälp till olycksplatsen, även om man inte svarar på anrop.

Jag tyckte att A-stolpen (hörnet mellan fram och sidoruta) skymde sikten ganska påtagligt. Bältet satt som sagt närmre kroppen när det satt fast i stolen, vilket bör kunna minska risken för skador vid en kollision. Jag är dock novis och överlåter frågan till experterna.

Slutsats
Ford B-max är en trevlig liten bil att köra. Smidig och bekväm och passar en person eller familj som inte kräver så stort utrymme. Småbarnsfamiljer torde inte tillhöra målgruppen, då bakåtvända bilbarnstolar och barnvagnar direkt fyller bilen till brädden. B-max passar då bättre för familjer med max två barn från 4 år som åker framåtvänt och inte längre behöver vagn.

Man ligger helt rätt i tiden med B-max generösa teknik, en stor blandning av praktiska och trivsamma finesser. En bil för den som tycker att resan är viktigare än målet.

Slutrecension: Ford B-Max

Här kommer vår utvärdering av bilen. En himla trevlig bil som jag skulle vilja ha som min egna lilla bil att köra omkring och göra småärenden i. Skjutsa barn, hämta och lämna och åka på kortare resor med. Helst skulle jag vilja ha bilen i bubbelgumsrosa, men det skulle ju inte Soldaten (sambon) gå med på.
Det har iaf varit väldigt roligt att få prova denna bil och vi hoppas att vi får vara testpiloter även i framtiden.

Innan vi åkte iväg

Jinni: Det var spännande att hämta ut bilen, speciellt eftersom den var så himla ny. De första testbilarna som kommit till Sverige och nu skulle vi få prova dem först av alla, före motortidningar och annat fackfolk. Soldaten fick en genomgång på bilens funktioner och när vi satte oss i bilen stod mätaren på 3,6 mil totalt! Så häftigt!

121206 Matarstallning

Vår resplan med bilen

Jinni: Vår plan var att åka från Stockholm och hälsa på nere i södra Sverige några dagar och packa bilen med allt vad en barnfamilj behöver för en roadtrip, Men innan det var dags för det hämtade vi upp Ylvas gudfar Linus och provade att handla med bilen på IKEA. Bilen var mycket mindre än vi hade trott att den skulle vara. På bilder och på nätet ser bilen ut att vara en riktigt generös stor bil, men i verkligheten är det är väldigt smart och kompakt bil som dock har sina begränsningar i lastutrymmet om man är tre vuxna och ett barn.

 

Teknik & Körglädje

Soldaten: Vid genomgången fick vi veta att det satt en prisbelönt motor i bilen och redan efter att jag kört 5mil var det uppenbart. Motorn, en 1.0 EcoBoost 100hk med manuell växellåda, tillsammans med de fina däcken, Hakka R, gjorde att vi aldrig var nära att köra fast på norra Storstockholms dåligt plogade vägar eller i snöovädret längs med vägarna söderut. När vi väl kom in till centrum så blev det mindre snö och mer trafik. Accelerationen var bra vilket gjorde omkörningar lätta, vilket underlättades av att bilen var av den mindre storleken. Jag blev förvånad över att vinden inte påverkade bilen så mycket som jag förväntat mig. Svängradien var inget speciellt. Den gav mig inga problem men jag har upplevt bättre från i allmänhet sämre bilar.

Jinni: Bullernivån från däcken var väldigt låg inne i bilen vilket var skönt, speciellt om man skulle köra lite längre. Däremot hördes vindbruset väldigt högt och de ven och susade om bilen även om Soldaten inte kände något av det medan han körde.

Komfort & Utrymme

Soldaten: Jag som förare satt bekvämt även på långkörning. Alla standardinställningar fanns och var lätta att ställa in. Däremot kändes det som att jag gjorde varje inställning på väldigt stor bekostnad av den person som skulle sitta bakom mig och jag har svårt att se 4 vuxna män sitta bekvämt samtidigt. När vi packade bilen så tycktes först bagageutrymmet vara otroligt litet, men efter att vi plockade ut diverse insatser (insynsskydd, dubbelgolv) så fick vi ett större bagageutrymme som räckte för oss. Problemet var att vi var tvungna att packa till bristningsgränsen vilket minimerade min (förarens) sikt vid backning och parkering. Vi testade att fälla alla säten när vi senare packade in en soffa modell mindre/ljugarbänk och iom att även passagerarsätet kan fällas så fick vi det utrymme vi sökte.    IMG_8292e   

Bagageutrymmet - mycket höjd men inte så djupt

Detta är ingen långresebil för småbarnsfamiljen enligt mig, men en väl fungerande bil för de dagliga bestyren. Och har man barn som inte längre behöver barnvagn så tror jag att bilen skulle passa perfekt, då finns det mer plats för packning och barnen behöver inte lika mycket benutrymme som en vuxen i baksätet. IMG_8295e IMG_8353e

Jinni: Även jag satt väldigt bekvämt i passagerarsätet. Lätt att ställa in stolen så att man satt bekvämt och skönt med individuella inställningar för värmen både i kupén och i stolen eftersom jag och Soldaten vill ha olika varmt.Jag gillade verkligen skjutdörrarna, hur smidigt som helst när man parkerar nära en snödriva eller ett staket då man får en stor öppning istället för att försöka krångla ut packning och barn genom en liten springa.

Utrustning & Tillval

IMG_8348e

En baksätesspegel - perfekt om man vill hålla koll på barnen i baksätet

Soldaten: Vi fick det fulla paketet med utrustning men det kändes ändå ganska sparsmakat. Det fanns bluetooth anslutning för mobilen för att spela musik och ringa samtal (vilket jag alltid tycker är det bästa tillbehöret), det fanns en backsensor (som varnar om du backar för nära ett annat fordon). IMG_8345e

Mediapanelen - Tusen knappar

Jinni: Vi lyssnade på ljudbok under vår långresa och det var väldigt bra högtalare i bilen. Det var dock lite svårt att lära sig knapparna på mediaspelaren i början. Det tog oss en bra stund att lista ut att det inte fanns någon paus-/stoppknapp om vi ville stänga av ljudboken en stund. Tillslut hittade vi mute-knappen... Haha! Det kändes säkert att använda bluetooth-handsfreen när vi körde, det var flera som oroade sig för att vi skulle köra av vägen i snöyran så vi fick många samtal under resan, då var det skönt att veta att Soldaten inte behövde använda ena handen för att hålla telefonen. Vi kunde båda prata normalt ut i luften med den som ringde och vi hörde dem bra högtalarna. Vi kopplade även in Emergency Assistance som automatiskt ringer upp larmcentralen om olyckan är framme, kan man inte själv svara vid en olycka skickas ambulans till platsen där bilen ringer ifrån. Himla bra och en extra trygghet!

Miljö & Ekonomi

121208 Tankning

Soldaten: Bilen drog ca 0,7 l/mil vid motorvägskörning och något mer vid stadskörning.

Slutsats

Soldaten: Jag anser att denna bil är ett prisvärt val om man vet vad man vill ha. Du måste VETA att du inte behöver ett stort bagageutrymme, du kan inte tro att det räcker. Du måste VETA vilken mängd personer du tänker transportera vid dagligt bruk.

Jinni: Jag ber om ursäkt för Soldaten bryska avslutning, han menar bara att man ska vara säker på att man inte behöver en större bil så att man inte köper fel. Den här bilen är väldigt kompakt och smart, men den är som sagt liten. En trevlig liten bil!

 

Tack för möjligheten att prova och titta gärna in på bloggen www.whatiwant.se där vi såklart har skrivit om vår tid med bilen.

Hälsningar

Jinni, Soldaten och Ylva!

Lastning

En jättefiffig sak med B-maxen är att man kan fälla även främre passagerarsätet. Det gör att man enkelt kan lasta långa grejer, som bokhyllor eller liknande. Utmärkt om man tar sig en sväng på Ikea med andra ord!

Inte fullt så fiffigt blir det ju om man som vi har en monterad bilbarnstol. Eftersom enda platsen för oss var att montera stolen på höger sida i baksätet, försvann ALL möjlighet att fälla några säten över huvud taget! Den breda halvan av baksätet tog i bilstolen när man försökte fälla det.

Bagageutrymmet är helt okej i storlek, funkar jättebra att lasta väskor och kassar. Golden retriever är inte att rekommendera. Välj hellre en annan ras om den här bilen vinner din gunst, för även om hunden gick in så var det under vilda protester!

Däremot kan jag inte nog understryka min glädje över den reglerbara bottenplattan i bagaget! Fäst i det nedre läget har man möjlighet att vinna ca 20 cm i lasthöjd. Själv gläds jag åt det gömda utrymme som blir om man höjer plattan - perfekt för all "skrot" man ofta har i bilen och som bör finnas där, men sällan behövs (såsom varningstriangel, startkablar, reflexväst, filt, spolarvätska, löstagbar dragkrok etc.) I det högre läget slipper man också lyfta sin last över kanten, utan kan lätt "glida" ut ur bilen. Prima för tunga barnvagnar - om barnvagnen får plats vill säga...

 
Bottenplatta i övre läget.


Plattan i nedre läget.


Det perfekta lilla lönnfacket!

En hederlig Emmaljunga (modell City Cross) var lögn att få in i bilen. Eftersom vi inte heller kunde fälla sätet gick den på inget sätt in. Om man verkligen hade velat kunde man möjligen separera sittdelen från chassit, ställa chassit på högkant i bagageutrymmet och lägga insatsen i baksätet, men detta är kanske inget man vill göra varje dag. Som nödlösning, visst, men då blir det inte mycket utrymme kvar till passagerare. Liten vagn rekommenderas till liten bil!

Bilbarnstol i B-max

Första momentet efter att ha hämtat bilen var att installera sonens bakåtvända bilbarnstol (en Maxi Cosi Mobi). Efter lite funderande kom vi fram till att sätta den i främre passagerarsätet, av anledningen att skjutdörren bak blockerar en del när man vill sätta i och ta ur barnet. Sagt och gjort, med en enkel nyckelvridning var airbagen urkopplad.

Där stannade dessvärre smidigheten. Mycket svett och många svordomar senare hade vi gjort allt för att få fast stolen, men den satt extremt löst. Efter lite efterforskningar insåg vi att denna typ av stol måste luta mot instrumentbrädan för att sitta stadigt, vilket i B-maxen inte fungerar eftersom instrumentbrädan är svängd! Kolla noga i bilbarnstolens manual vad som gäller för din stol!

Till slut hamnade bilstolen i baksätet i stället. Nackdelen med den placeringen är att man måste sätta i barnet från "fel håll". Det blir lite knöligt och trixigt. I en framåtvänd bilbarnstol slipper man det problemet, men för oss med små barn vore det klart enklare med en vanlig bildörr.


 

Har man fler bakåtvända barn samtidigt är det lämpligt att hitta mindre bilbarnstolar, anpassade efter bilens utrymme. Vår modell funkade endast i baksätet på höger sida (blir även för trångt bakom korta förare), men det finns självklart en massa andra att välja bland.

Summering av B-max

Bilen som testades:

 

Ford B-MAX1.4 Duratec,  90 hk, (bensin)

Länken till video

 

 

 Innan jag går vidare vill jag informera läsaren att man skall lägga på minnet att detta är en bil som tillhör småbilsklassen. Den är byggd på en Ford Fiestas plattform.

Komfort - När det gäller komforten ser det väldigt bra ut. Jag är 187cm lång och det fanns gått med utrymme i höjden plus att man sitter högt i bilen. När man sitter i bilen får man en känsla som att man sitter i en lite jeep. Kan inte säga nått om passagerarsätet eftersom jag hade installerat bilbarnstolen där, dock får jag tillägga att man kunde stänga av airbagen själv utan att gå till verkstaden vilket var väldigt smidigt. Komforten i baksäten var det inget att klaga över. Två personerkunde sitta fint utan att trängas. 

När det gäller bagageluckan ska man inte ha för höga förväntningar men den ska räcka ändå med tanke på att det är en småbil. Den som köper den här bilen köper den inte pga semesterresor eller liknande. Får tillägga att jag inte fick plats med vår barnvagn av typen Brio Sing 2010.

Bilen har en sk Ford Easy Access Door System. D.v.s. bakdörren är en skjutdörr som dras bakåt när man öppnar. Detta skapar en 1,5 meters dörröppning när fram och bakdörren är öppen vilket är väldigt smidigt när man ska lasta in nått i bilen. Dessutom kan alla säten fällas ned helt, även passagerarsätet.

För att tillhöra småbilsklassen får den högsta betyg när det gäller komfort i fram och baksäten. Det käns som att tillverkaren har lyckats skapa bra med utrymme på bekostnad av bagageluckan som var något för liten för min smak. Bagageluckan får avdrag med 1 poäng från max betyget.

Körglädje - Smidig och lätthanterlig. Väldigt lätt att köra. Bra framutsikt då man siter upphöjt. Motorn hörs inte mycket. 

Teknink - Inga anmärkningar förutom att bilen inte ville starta under 2 tillfällen. Båda tillfällen var på morgonen vid ca -18 grader då jag båda gånger fick vrida om startnyckeln upp till ca 10ggr för att få bilen att starta.

Utrystning - Bilen som jag fick testa hade standardutrutsning plus lite till. Farthållare, bluetooth för telefonen, uppvärmda säten mm. Den hade snygga 17 tum fälgar som enligt min åsikt är för stora för en så liten bil om man ska tänka på bränsleförbrukningen. 

Förbrukning - Jag testade bilen både inom stadsmiljön och ute på landsvägen. Jag körde bilen under en hel vecka till jobbet och då kör jag både landsväg och inne i stan. Bilens snittförbrukning låg på 8,5 liter och då vill jag tillägga följande:

1. Jag har inte forcerat bilen utan försökt köra ekonomiskt.

2. Det har snöat en hel del under testveckan och temperaturen varierade mellan minus 5 till minus 18 grader. Under testveckan var bilen parkerad utomhus. Att det var så hoppas kallt och isigt vähunderlag påverkar förbrukningen negativt.

3. Bilen hade 17 tum fälgar vilket är något för stort på den lilla bilen. Även detta bidrar till ökad bränsleförbrukning.

Sista färden och utvärdering

Allt roligt har ett slut så också provkörningen av denna fantastiska Ford B-Max!

Det har varit en fantastisk vecka och jag har hunnit med både rusningstrafik i Stockholm, motorvägskörning och landsvägskörning. Var lite orolig att familjen skulle få plats tillsammans med alla julklappar och annan packning men det funkade faktiskt utmärkt!

Det bästa med hela bilen var den eluppvärmda framrutan, jag hatar att skrapa bilrutor för jag är dålig på att använda vantar och då blir det ju lite kallt..... ;-) sen gillade jag även ljudanläggningen, sätena och dragdörrarna. Dörrarna är tröga och omöjliga för barnen att öppna och stänga men fördelen med dem är att man slipper vara rädd att barnen smäller upp dörrarna på andra bilar och även när man själv står med ändan ut i gatan för att sätta fast dem i bilstolarna så slipper man stänga igen dörren varje gång en bil ska passera. Gillar även att den är rymlig och "inbjudande" när dörrarna är öppna!

Jag gillar också den extra spegeln inne i bilen vilket gör att man kan ha koll på barnen i baksätet och även att man kan köra med hög hästsvans ;-) Nackkudden kan man nämligen med ett lätt knapptryck ställa i två lägen så att en hästsvans får plats :-)

Att bilen är tyst, startar lätt och lättväxlad är också plus, ibland var man tvungen att kika ner på växelspaken för att kolla vilken växel som var i :-)

Solskyddet i taket borde vara eldrivet så man slipper själv dra i det tröga skyddet när barnen skriker från baksätet att de får solen i ögonen. Jag blev även lite besviken på värmen i bilen, vi frös alldeles för länge och för mycket innan det blev varmt och vissa delar av bilen blev aldrig varma kändes det som plus att det blev massa "kondens" på förarfönstret och på baksätetsfönstret på samma sida så man fick torka varje gång man skulle se ut. Vet inte om jag gjorde något "fel" eller missade någon knapp....


Jag har fått många kommentarer under veckan där man sett reklamen på Tv:n hur en man dyker igenom bilen så den reklamen har verkligen gått hem i stugorna, bra jobbat och kul att få testköra en bil som så många har koll på!

Jag har förstått att det nu är journalisternas tur att testa dessa bilar så det ska bli kul att få fortsätta följa bilen i dess tester. Jag är supernöjd med bilen och jag skulle inte tveka att ha den som shoppingbil och min privata bil att köra i mitt jobb om jag hade den ekonomiska möjligheten. Men vi är ute efter en större familjebil så vår "leta efter den perfekta familjebilen kampanjen" fortsätter! Tipsa gärna oss om ni kan rekommendera en bra familjebil med stort lastningsutrymme!

Filmade lite på vägen hem idag, ni får klicka på länken för jag får inte dit någon "bild":

http://www.videofy.me/v/728172

Min son heter Max och han tycker förstås att vi borde köpa bilen bara för att den heter just Max :-)

          

Har även bloggat lite om bilen på min "riktiga" blogg ifall ni vill kika in där:

www.niehoffs.blogspot.com

Håller tummarna att jag får bli testpilot fler gånger för detta var riktigt, riktigt roligt!!!

Slutplädering Ford B-Max

Allt har sitt slut, även denna provtur.

Den hann kännas otroligt kort. Tror inte jag körde upp en halv tank ens p.g.a. julhelgens otroligt krävande schema.

Bilen i sig känns som bra kvalitet. Man verkar få en hel del för pengarna. Dock så la jag mindre vikt vid allt extra lullull man kan köpa och det jag anser att saker som klimatanläggning och ESP bör vara standard. Backvarnare och Hill Start Assist är det nog många som skulle dra nytta av. 

För min egen del älskar jag det "nyckelfria" livet!

Körde deras 1,0 liters EcoBoost-bensinmotor. Förvånansvärt pigg må jag säga. Även fast det tog ett tag innan motorn började jobba. Man skulle kunna önska sig snabbare gensvar efter man tryckt ner pedalen i botten. Kändes lite som att köra en diesel för övrigt, en snabb kick när den väl kom och sen dags att växla. Och med tanke på den lilla mäng bensin jag körde upp så måste jag påstå att den inte drar så mycket som jag tidigare läst. Kör ju samma sträckor och vet vad min bil brukar förbruka.Ser mig själv som en väldigt aktiv förare, och till min stora förvåning när jag knappade fram mig på Ford Ecomode och ser hur min körstil är enligt datorn så ser jag det här:

 

Vidare då till komforten i bilen. Vad kan jag säga? Över förväntan är ett bra ord.

Tyst och skön! Märkte jag särskilt när jag satte mig i min egna bil på väg från Upplands Motor.

Sedan har sällan suttit så bra i ett säte faktiskt med en enda nackdel. Mittkonsollen som skavde på knät då det blir tajt ner till gaspedalen.

För övrigt så va det, det här med alla knappar. Tyckte att det va lite bökigt att manövrera flertalet av dem då dom kändes lite långt bort. Speciellt då värmereglaget. Sen håller jag med alla andra om att farthållaren saknar en indikator på att den är på. Ingen jag skymtade i alla fall. Hann inte testa vad jag tyckte om den då det var svårt i all denna trafik och modd.

Glastaket? Vad det är för modegrej undrar jag. I min värld gör den då ingen nytta. Grabben märkte det sista dagen vi hade bilen trots att den varit öppen hela tiden. Passar väl om man vill ha myskväll och sova under "bar" himmel i bilen =)

 

Att ratta runt bilen inne i staden (Stockholm) tycker jag gick väldigt smärtfritt. Kände aldrig att jag var på väg att fastna i snön eller att bilen levde sitt egna liv. Däremot tycker jag att den är lite väl lättstyrd på motorvägen så jag fick en känsla av instabilitet och kunde inte lita 100% på bilen trots ESP'n. Sen hade jag en åsikt angående "döda vinkeln" till höger. Jag hade lite problem med att passagerarsätet var så långt bak i fönstret och att glaset kändes som att man hade kunnat sänka det rejält så man fick en bättre översikt.

Backa bilen gick hur bra som helst. Man kunde nämligen rikta ner backspeglarna på sidorna rätt mycket utan att allt det där man måste se ute på vägarna försvinner! Grymt mycket ser man i backspeglarna med andra ord. Dom återspeglar mer än man tror!

Jag ville så gärna testa "köbromsen" men vågade inte. Hade känts lite pinsamt och förklara för föraren framför om det inte hade funkat.

 

Och så kommer vi till lastningen. Det är skall ju vara något extra med att kunna fälla sätena så enkelt. Ja det va grymt enkel! Bra där Ford!

Men... man kunde ha valt att göra detta tvärtom så att man fällde 2 av baksätena istället för ett!

Varför? Jo för att om man nu som jag denna dag hämtade en polare och fick hjälp att kasta in ett badkar som för övrigt är standardstorlek 160x70cm.

Så fick jag fälla alla säten! Och vart fick jag då göra av min kompis?

Efter att jag stoppat in badkaret så funderade jag även på vad man nu hade tänkt att man skulle använda detta lastutrymme till?

Hade badkaret varit längre hade sikten försvunnit helt i backspegeln, och jag kan inte riktigt komma på saker strax över 2 meter som inte bygger på höjden som man kan tänkas behöva köra som dessutom inte får vara för brett om du ska ha någon med dig i bilen.

Jag spelade in några filmer på min Sony Xperia S där den valt att dessa inte ska gå att använda längre alls, så blev det inga videobloggar som jag sett fam emot. Men får väl skriva om en intressant bugg istället. Varje gång jag svängde vänster så pep bilen och varnade för att dörren var öppen. Det hade ju varit bra om den gjorde det även när jag inte svängde och var ute i trafiken. Detta hände dock bara en resa, så det kan ha varit snö eller något skit vid sensorerna.

Samtidigt säger man ju att det är dom små detaljerna som gör resan. Och ja! För jag kommer aldrig glömma denna briljanta, enkla och fantastiska lösning för att bältet inte ska fastna i saker när man fäller sätet!

 

Kort och Gott

+ Eluppvärmd framruta

+ Enkel fällning av säten

+ Bällteshål(l)aren

+ Tyst

+ Nyckelfritt

 

- Distansen på fjärrlåsningen som är alldeles för lång

- Inte låga fönster nog för bl.a. döda vinkeln

- Accelerationens svarstid

- För lättstyrd i höga hastigheter

- Kall instrumentpanel och ratt

 

Skulle jag kunna tänka mig en B-MAX? Ja inte omöjligt!

 

 

 

71% körning med kall motor

I förra inlägget så visade jag att B-MAX drar betydligt mer än fabriksuppgifterna. Men lite bläddrande i informationsdisplayen och då speciellt under kapitlet Ford EcoMode så förkunnar den att jag har gjort 71% av min körning med kall motor. Vilket i sig kan då förklara varför jag har så hög förbrukning. 

Det skvallrar även om hur jag använder bilen, det är små korta körningar, oftast under en mil, vilket inte får bilen/motorn att komma upp i arbetstemperatur. Det är även en varningsklocka att jag borde se över mitt bilkörande och fundera på alternativ till bilen för dessa små korta sträckor. Men det är klart, i mitt garage så står en splitter ny bil, den luktar gott och är ren och fin, bilen är forfarande väldigt ovanlig på vägarna vilket får mig att känna mig unik och sist men inte minst den är fulltankad så det är bara tuta och köra. Det finns väldigt lite just nu som hindrar mig att ta bilen, det är alldeles för lätt. Jag vet att det inte är miljövänligt för fem öre, men en del av mitt uppdrag är ju att testa bilen också...

För det ändamålet som jag har använt bilen för, så är B-MAX egentligen en utmärkt bil. Den är liten och smidig, och har en liten prislapp (i varje fall baspriset), barnen gillar bilen ("Ford äger, Saaben suger" som dom säger) och bakdörrarna är praktiska för dom. Just bakdörrarna, att dom är skjutdörrar, ser jag som en större fördel än avsaknaden av B-stople. Fast det är en rätt härlig öppen känsla som infinner sig när både framdörren och bakdörren är öppna och kupen gapar inbjudande. Men som någon annan sa här på bloggen, vad är egentligen fördelen med att bilen saknar B-stolpe?

Det tråkiga med mitt test är att jag inte har hunnit åka på en långtur, julstress och julfirande sätter stopp för det :( Det vore kul att se hur bilen känns en längre sträcka, är sätena bekväma, är den annars så bra och höga körställningen bra under en längre tid. En sak har jag ju märkt, att mitt knä inte når upp till ratten. Just knät brukar vara en bra "extrahand" för styrningen när det ska fipplas med telefonen, steron eller bara serva barnen med en festis. Men i B-MAX når inte mitt knä upp dit så jag måste hela tiden ha en hand på ratten (inget fel i det...)

 

 

9.2l/100km

Enligt databladet så ska min bil dra 6.0l/100km i stadskörning. Just nu är jag uppe i 9.2l/100km (nollställde denna när jag hämtade ut bilen), en bra bit från dom siffror som Ford gör gällande. Men när har broshyr-uppgifterna stämt med verkligheten?

Första dagarna.

I all denna julstress och uthämtning av bilen i tosdags så känns det som att jag knappt hunnit känna på bilen.

Men lite har man hunnit annamma vad man gillar mer eller mindre.

Jag kan inget annat än att hålla med alla andra om denna geniala lilla spegel som gör att man kan se alla i bilen, den är helt underbar  precis som eluppvärma framrutan som jag länge undrat varför inte fler tillverkare tagit till sig.

Visst är väl den "avsaknade" B-stolpen en rolig idé. Men jag har inte ännu förstått någon fördel med den.

Framdörrarna är stora och väldigt bra om man behöver utrymme för att kliva in. Dock känns det som om dom knappt öppnas när man står trångt parkerad mellan bilar i ex. ett garage.

Bilen är hyfsat tyst och sätena otroligt sköna, ändock lite svårinställda till det där exakta läget man vill hitta. Där vill jag även klanka mer lite på alla dessa knappar. Exempelvis ligger vredet för värmen alldeles för långt bort. Jag vill kunna ha handen på växelspaken och göra dessa inställningar. Nu får jag sträcka mig efter den.

Att köra runt i stan är hur bekvämt som helst. Parkering är inga problem trots att jag känner att det är lite svårt att veta vart man har alla delar på bilen. Lättstyrd och fantastisk med ESP oavsett om man är i stan eller på landsväg och brummar runt. Tycker även att backstarten är välkommen tillbaka efter att det varit helt tyst om den i flera år. Den är det många som behöver och fler som skulle kunna dra nytta av.

Värmen i bilen andra har prisat vet jag inte om jag vill hålla med om. Panelen är iskall till och med efter 40 minuters bilkörning. Snön som rasade in i sidofacket på dörren är kvar efter resan. Ratten borde ha en rattmuff som ingår. Visst kan jag vrida vreden mot ratten. Men då blåser det i ansiktet samtidigt. Mindre bra idé om man vill se vad som händer på vägen.

Glädjefnatt får man när man springer runt i snickarbyxor, jacka och tröja med fler fickor än man kan räkna till och slipper leta efter den vareviga gång man ska öppna, starta eller låsa bilen. Bara trycka på knappen på dörren och inne i bilen så är man good to go!

Men!!! När jag kliver ur bilen. Lämnar den med motorn igång och går in på apoteket för att handla lite snabbt så testar vi att "stjäla" bilen. Där står jag i kassan och ser hur bilen åker iväg??? Visst pep det i bilen och den talade om att nyckeln inte var i bilen... men sen då? Vi testade dock bara cirka 50meter då vi va mitt inne i city och inte ville ta några större risker.

En bra sak är räckvidden på "nyckeln". Den går inte att öppna om du inte står närmre än ca 1meter med knappen på handtaget. Det känns ju rätt tryggt måste jag säga så man inte står med ryggen emot 20 meter bort och någon öppnar bilen tar sakerna och springer iväg.

Däremot kunde man då öppna bilen med knapptryckning från över 50 meters håll. Det gillar jag inte alls då man kan komma åt den av misstag när den ligger i fickan. Att man kan låsa på samma avstånd är ju bara grejt!

 

Jag ska försöka hinna med att lasta denna bil med lite längre och otympliga saker i veckan. Fulltesta "stulen" bil. Och granska knappar och nyttan av dessa dörrar!

 

God Jul! Må tomten ha stort vitt skägg och sprida mycket glädje till alla barn!

Ford EcoMode

På informationsdisplayen så kan man navigera sig fram till en meny som kallas Ford EcoMode. Där blir man poängsatt hur  ekonomiskt/miljömässigt man kör. Hittills är jag ungefär halvvägs till full pott. Men vad exakt jag ska göra ska finnas beskrivet i instruktionsboken skvallrar displayen om, men en snabb titt i den så kan jag inte hitta information vad exakt jag ska göra för att få höga poäng. Dessutom undrar jag av antecipation innebär, vad är det?

Första dagen ledde till många svordomar och nästan skilsmässa

Igår hann jag både med stadskörning i Stockholm centrum och en motorvägskörning upp till Hudiksvall med B-Maxen. Vi hann även med en hel del svordomar eftersom det var omöjligt att sätta fast en bakåtvänd bilbarnstol i bilen!!! Ett tag var min man så arg så han sa åt mig att åka och lämna tillbaka bilen :-) Det finns inga som helst fästen att sätta fast stolen med!! Så ett STORT minus på den punkten! Dessutom gjorde det sitt till att det var svinkallt ute, mörkt så det var svårt att se, trötta barn som ville upp till mormor och morfar och vi blev 3 timmar försenade pga detta!

Vi trodde aldrig att vi skulle få plats med all packning men vi fick faktiskt det! Men vi fick ha några väskor mellan barnen i baksätet.

Resan upp gick bra, barnen älskar fönstret i taket och sitter och tittar ut genom det och drömmer sig bort tills de somnar. Vi gillar även ljudanläggningen i bilen men det är nog mest för att i vår andra bil är den värdelös så vi är inte bortskämda med bra ljud i bilen.

Eftersom vi blev tvungen att ha den bakåtvända bilstolen framåtvänd i baksätet så fick passagerarsätet skjutas fram och det blev väldigt trångt till benen fram så tyvärr fick jag inte köra så mycket eftersom min man är större än mig så han blev tvungen att köra. Men han är en mer "kräsen" bilförare än mig och bortsett från packningsutrymmet och bilbarnstolproblemet så gillade även han bilen fast han gillade inte att köra dubbfritt här i Norrland eftersom det är väldigt halt och mycket snö här!

Ford B-MAX, första intrycket

Då har jag äntligen efter lite försening fått tillgång till bilen. Åkte ut till Upplands Motor och möttes av en säljare som visade några av bilens egenskaper, bakdörren, B-stolpen (avsaknaden av den), fällt baksäte ger platt lastgolv, dubbla golv i bagaget, start/stop-knapp, radio med Bluetooth. Självklart blir jag imponerad när fram och bakdörren är helt öppen och bilen står på vid gavel och bara gapar, den ser riktigt inbjudande ut.

Jag får nycklarna till min bil, hoppar in i den, drar igång stereon och sätter på Kent på hög volym. Musiken strömmar från min telefon till stereon via bluetooth och Kent blir närvarande i kupen när jag drar ut på vägen. Bilen är väldigt lättkörd, liten ratt med ett servo som snurrar runt ratten, växelspak som glider lätt mellan lägen och jag sitter högt upp och har bra utsikt från min plats. Men som vanligt med bilar med sluttande framrutor så tenderar A-stolpen kännas ivägen, speciellt när man trixar runt på trånga platser, men det är också en vanesak. Motorn är 1.0L 100hk och den får bilen att sticka iväg, ingen raket, men jag blir ändå nöjd med vad den ger mig. 

Iväg till några affären för att handla julklappar. Några påsar hamnar där bak och jag inser att B-MAX är en liten bil, för det behövs inte många påsar för att det ska kännas fullt där bak. Öppnar istället bakdörren för att slänga in en påse där. Eftersom det är en skjutdörr så finns det ingen risk att man smäller upp dörren på bilen bredvid och det är bekvämt att trots att jag står trång parkerad så är det helt öppet till baksätet. Dörrarna kommer bli perfekt för barnen som annars tenderar smälla upp dörrarna på grannes bil! När jag hoppar in i bilen igen och ska sätta på bältet letar handen ivrigt efter bältet där normalt sett det finns en B-stolpe, men går bet. Bältet är integrerat i stolen, som på en cabriolet, och jag får sträcka mig ordentligt över min vänsteraxel för att få tag i det.

Dom bra sakerna:

  • Lättkörd
  • Bakdörren
  • Sitter högt med bra koll runtom

Dom dåliga sakerna:

  • A-stolpen ger skymd sikt
  • Litet bagageutrymme
  • Svårt nå bältet

Jag är nöjd med bilen och ser fram emot att få testa den mer.

 

 

 

Äntligen!

Idag har jag äntligen fått hämta "min" Ford B-Max på Upplands Motor här i Stockholm!

Första körsträckan kändes toppen bra och jag ska snart ut i staden för att testa lite stadskörning för sen imorgon blir det motorvägskörning och sen lite småvägar på landet i några dagar uppe i Hudiksvall.

Jag gillar bilen jätte mycket hittills, gillar att den är lättkörd, man sitter högt och att den känns mycket större invändigt än den egentligen är. Vi får se hur det känns sen när hela familjen ska stuvas in :-)


Slutomdömet för Ford B-Max

Så var det då dags att lämna ett slutomdöme. Efter en långhelg i den mörkaste och kanske bistraste tiden har jag testat nya B-Max. Årstiden gjorde att man kanske inte fick tillfälle att utnyttja bilen så mycket som jag önskade och glastaket hade förstås kommit till sin rätt mycket bättre under ljusa sommarnätter.
Men det var ändå härligt att få köra runt i ordentligt vinterklimat, det är ju trots allt en stor del av vår årstid som våra bilar rullar i snöslask.
 

Teknik & Körglädje

Att bilen pinnar på tillräckligt i stadstrafik är jag den förste att skriva under på. Kanske långt ifrån körglädje men det är ändå trevligt att ganska snabbt och smidigt ta sig fram. Turbon lyfter motorns egenskaper helt klart men det är inga karaktärristiska turboegenskaper som den ger. Inget vinande turbinjud och ingen riktig kick, nästan så att man verkligen måste lyfta på huven och kolla om den sitter där. Skulle nog tro att den större motorn gör bilen mer rätta. I motorvägsfart blir det lätt ansträngt vid omkörningar.
Dock skall motorn ha plus i kanten för att den går tyst och fint på låga och medelhöga varv. Så länge man inte plågar den så är maskinen mycket fint avstämd och i bilen är det tyst och vid stoppljusen hör man knappt att motorn går. Ibland får man också slå ett getöga på växelspaken för att kolla vilken växel som ligger i, då man inte alltid riktigt hör B-Maxens hjärta.
Somliga kan tycka att bakåtsikten är begränsad vid fickparkering. Personligen är jag vad vid att böka in stora bilar på trånga gator så med B-maxen är det en fröjd att fickparkera, särskilt eftersom backvarnare sitter moterad på testbilen.
 

Komfort & Utrymme

Utrymmen som överraskar om man tänkt sig en småbil. Tänkte man sig en storbil blir man, om inte besviken så i alla fall kanske likgiltig. Det här är ingen bil för barnfamiljen med små barn. Men väl för enbarnsfamiljen som vuxit upp lite grann. Dess design och uppsyn gör att den unga och ensamstående människan mycket väl skulle kunna köra den och får då helt plötsligt fin-fina utrymmen.
Benutrymmet är helt ok för en sådan som mig som är 193 cm men långkörningen upp till Norrland kommer att kräva sina pauser. Dåligt med stöd för låren i framkanten på förarstolen. Skjutdörrarna är inte helt genomtänkt om man som oss i Sverige kör bakåtvända barnstolar. Annars ger skjutdörrarna fint insteg. Bagageutrymmet rymmer barnvagnen men inte mer. Dubbelt lastgolv har tveksam funktion i praktiken.
Komforten höjs ett litet snäpp tack vare den tidigare redan nämnda motorns avstämdhet men vid acceleration slår det igenom och den låter som en plågad Focus.

Utrustning & Tillval

Det mesta finns i utrustningsväg så länge man väljer Titanium och det handlar om alltifrån röststyrning och mobiltelefonkontroll till eluppvärmd framruta. Till och med backstartshjälp finns, trots att handbromsen är traditionell krycka. Få bilar i den här storleken har såpass många finesser skulle jag vilja säga. Titanium X ger lite ytterligare lyx men det är inte nödvändigt. Provbilen var också en Titanium och det enda som jag egentligen skulle vilja ha utöver det som redan fanns är adaptiv farthållare och att glastaket går att öppna. En del kanske vill ha även navigation och läderklädsel och i alla fall det sistnämnda går att välja till.
Sedan får man alltid ställa sig frågan om det verkligen är värt de extra pengarna. Många av sakerna är sådant som inte direkt höjer andrahandsvärdet när man skall sälja och värdeminskningen kan därför bli stor.
 

Miljö & Ekonomi

Förvisso går motorn fint men lite tveksamheter finns med tanke på bränsleförbrukningen, i alla fall om man är van att köra dieselbilar som ligger och snittar på 0,4l/mil. Utan att ha provat så tror jag personligen att man skulle få ned den ytterligare med den stora motorn eller genom att välja dieselvarianten. I båda fallen sticker då förstås priset iväg.
Av de sex motorer som går att välja så kvalar fyra in under miljöbilsgränsen men den blir ganska ihålig efter årsskiftet när reglerna ändras.
Hur Fords andrahandsvärde står sig efter några år återstår väl att se. Historiskt så har man kanske inte legat i topp vad gäller kvalité.


Kvalitet & Säkerhet

Fords kvalité har väl en förmåga att kanske inte överraska och då menar jag inte åt det positiva hållet. Inifrån genomrostade Ka- och Focusmodeller har man ju hört talas om och tidigare har plastighet, skrammel och buller inte direkt byggt på förtroendet. Med B-Max känns det delvis som en nytändning mot tidigare Ford som jag kört men då skall man även komma ihåg att den övriga bilparken också utvecklats.
Premiumkänslan skulle kunna ökas något om man omdesignade mittkonsollen på instrumentpanelen och framför allt gjorde sig av med den där svarta, blanka plasten.
Man skall också komma ihåg att små bilar nästan alltid klarar sig sämre i olyckor än större och tyngre bilar om vi bara håller oss inom ungefär samma årsmodell. Många stjärnor kan uppnås genom sådana saker som bältespåminnare och de spelar naturligtvis mindre roll i en verklig krock. Då är det oftast vikten som räknas. Icke desto mindre har B-Max det mesta som behövs ur säkerhetssynpunkt.
 

Sammanfattning

Det känns som om Ford har gjort en liten uppryckning sedan tidigare modeller. Det är långt ifrån premium och kvalitétsstämpeln är ännu inte självklar men ambitionen finns där. Körglädje...? Nja, ganska förutsägbart men ganska tyst och trevligt ändå. Det känns faktiskt som om modellen håller jämna steg till dess storebror C-max om man bortser från utrymmena då förstås. Det här är fortfarande en småbil om än med hyffsad lastkapacitet.
 

B-Max rullar mot sitt slut

B-Max rullar nu mot sitt slut. I alla fall för min provperiod. Imorgon lämnar jag tillbaka den men innan jag här kommer summera mitt slutomdöme hinner jag med en titt under huven. Varför man nu skall göra det på en modern bil. Det brukar vara mest plastkåpor och ett hål för spolarvätska och olja respektive. Inte mycket att varken se eller skruva i.
Men B-Maxen saknar plastsjok, motorn är ganska öppen men kompakt och motorhuven är kort.



Man kan urskilja de tre cylindrarna som inte vore mycket om inte det mest vitala för motorns pigga respons också kan hittas här: turbon. Med tillhörande laddluftkylare vid grillen så gör den säkerligen att bilen blir mycket mer värdig att köra än den annars skulle vara.



Jag skulle alla dagar på året välja den större motorn om jag valde att införskaffa denna bil, då får man 125 hk istället för som i denna, 100 hk och då tror jag på mer körglädje och dessutom i praktiken lägre bränsleförbrukning.

Finesser och detaljer som glädjer

Efter flera dagar med B-Max:en så har jag blivit varse om att det finns några små detaljer som jag verkligen uppskattar. En av dessa är det nyckellösa systemet. Det är ingalunda någon ny finess i bilvärlden men icke desto mindre en bra funktion. Man behöver aldrig stå och trassla med att leta nycklar i fickan och särskilt jag, som alltid bär runt på saker och skall lasta och har händerna fulla uppskattar detta.

Ett tryck på den lilla knappen på handtaget räcker för att låsa upp bilen. Man kan också gå och lyfta bakluckan om bara nyckeln ligger i fickan, utan att själva bilen låses upp. Det man kan invända mot är att knappen känns lite klen och lite klurigt med stora handskar på. Frågan är också om den håller bilens livstid ut.

PS 2: Farthållare, ett nödvändigt tillbehör

Post Scriptum 2. Farthållare, ett nödvändigt tillbehör.

Vi testförare retade oss på B-Maxens knasigt konstruerade farthållare! Du måste trycka på "ON"-knappen först, men du ser inte att farthållaren är påslagen förrän du ställer in en hastighet, detta verkade lite onödigt komplicerat.

På min gamla Ford Focus MK.1 - 2004, har jag låtit eftermontera en PDQ farthållare, med två minnen för hastigheter.
Jag har varit jättenöjd med denna farthållare och med mitt beslut att låta eftermontera denna.

MEN! Häromdagen gick farthållaren i min Focus sönder, tror att en vajer släppte! Så nu har jag kört utan farthållare i några dagar.

Eftersom jag främst kör motorväg/landsväg, så har jag saknat farthållaren.

B-Maxens farthållare framstår som mindre dålig nu: För hellre en egenhet som man kan vänja sig vid än ingen farthållare alls!  

Att lasta, packa och transportera med B-Max.

Helgens körning har onekligen bjudit på lite utmaningar. Vinterväglag på riktigt och en klass 1-varning för snö. Det blev också det tillfället jag gav mig ut i trafiken för att köra mot Sörmland. Medelhastigheten låg väl på en 70 km/h i högerfilen på E4 söderut på lördagkväll men folk var faktiskt duktiga på att hålla till höger, det är ett av de få tillfällen det annars fungerar bra i Sverige.
Så det var bara att spinna sig genom modden i vänsterfilen. Och spann gjorde det en hel del när man försökte sig på omkörningar och acceleration i snömodden. Riktigt besvärligt faktiskt och det var verkligen ett sådant tillfälle då man saknade fyrhjulsdriften.
Nokian Hakkapeliitta R hjälpte dock till att hålla bilen på vägen, även om man såklart hade åkt mycket säkrare med dubbat.


Härligt vinterväglag på söndagen i stockholmsområdet.


Men i detta inlägg tänkte jag fokusera på hur B-maxen är utrymmesmässigt. Rimligt med plats för långa förare som mig, det har jag redan nämnt.
Som den person jag är så kör jag alltid runt på en massa saker. Det är alltifrån skitiga bakaxlar och byggvirke till barnvagnar och matkassar. Har ärligt talat inte riktigt förstått mig på små bilar. Har man en liten bil kan man lika gärna vara utan bil brukar jag säga.
Men det är jag det, andra har ju andra behov. De behov som B-max kan fylla är för den som har ett begränsat behov av att transportera saker.


En ensam Jokkmokkskorv tar inte så mycket plats.

Bagageutrymmet rymmer några stora väskor eller tre ganska fulla ikeakassar kanske, sedan är det stopp. Under lastgolvet finns ett utrymme med ganska mycket plats. Hade jag den här bilen i min permanenta ägo skulle dock bogserlina, startkablar, förbandslåda och lite verktyg äta upp det utrymmet ganska snabbt.


Men med några kassar och väskor fyller det snabbt upp.

Flera andra testförare har fått in sina barnvagnar där bak och det går men då är det också fullt. Inte kul att behöva lägga lösa saker i baksätet som far omkring i kupén om man krockar.

Att slänga in en barnstol funkar förstås fint i baksätet och isofixfästen finns på yterplatserna. Men, bilen är förstås inte designad enbart för Sveriges marknad och i Sverige sitter vi ju bakåtvänd till i alla fall fyra års ålder. Av någon outgrundlig anledning går resten av världen emot vetenskapen (för det är säkrare att åka bakåtvänd - oavsett ålder) och placerar sina barn framåtvända. Det var nog så man tänkte när man designade skjutdörrarna. Enkelt att ta i och ur barnet ur barnstolen och ingen dörr som öppnas på vid gavel på parkeringen. Men med bakåtvänd: bara krångligt. Krångligare än en vanlig bil som öppnar dörren åt andra hållet.

Så, för barnfamiljen som tänkt sig en B-max. Ja, men se till att ni bara har ett barn, att barnet är minst fyra år gammal och har slutat åka vagn. Två barn funkar förvisso men det brukar betyda mer packning och då faller konceptet igen.
Vår äldste son Alfred, tre år, gillade dock glastaket. "Falluckan" kallade han den när han tittade upp och pekade mot himlen.

Moderna bakåtvända barnstolar brukar också vara lika otympliga som en mindre pappersmassefabrik, med andra ord, monteras de i baksätet är det inte myckt plats kvar att sträcka ut benen för förare respektive passagerare.

De stora skjutdörrarna och avsaknaden av B-stolpe innebär förstås också att det inte finns någonstans att fästa bilbältet annat än i själva stolen. Det blir därför också lite mer komplicerat att ta på sig för den som inte är så vig. Kan vara värt att tänka på.

En sista tanke som slog mig när vi nu haft bilen några dagar är att den faktiskt känns ganska fransk. Vet inte om det är skjutdörrarna, rymdskeppet till instrumentpanel, de motsatsgående torkarna eller att bakrutetorkaren slås på när man drar i vindrutetorkarspolningen och inte spolarvätskan.

Fler intryck kommer såklart snart.