Tråkigheter med bilen imorse

Våra normala helgrutiner i vår familj brukar oftast att hålla till ute i Stockholms skärgård. Nu hade vi varit på en lite traditionsenlig julmiddag på brittisk pub dagen kvällen innan så därför fick B-Max:en stå och vi sov också över i stan för att åka ut till skärgården på lördag förmiddag istället.
Följdaktligen parkerade jag också Forden mitt i city, så gått det går med tanke på den katastrofal undermåliga snöröjningen, som avsevärt decimerar antalet platser i innerstaden där man kan stå med normala personbilar. Men snöröjningskaoset är en annan fråga.
Nu fick jag en bra plats efter Döbelnsgatan i Stockholm, precis uppe vid Johannes brandstation och där SOS Alarm sitter nere i berget.

Tidigare under dagen hade jag fipplat runt lite i menyerna i det kontrollsystem som styr många av de funktioner som hör till bilen. Det är bra att ganska många funktioner går att ställa in, det handlar alltså inte bara om ljudbilden på stereon, utan också om saker som hur många gånger blinkersen skall blinka när man bara "tappar" på den lite grann, backspegelindragning, start/stopp vid stillastående, etc. Just den sista funktionen har jag inte fått att fungera. Normalt sett så skall moderna, bränslesparande bilar stänga av motorn när man lägger växeln i neutralläge men det fungerar inte på B-Max:en. Funderar om jag gjort något fel eller om jag bara missuppfattat att funktionen finns.

Nåväl, den automatiska backspegelindragningen slog jag i alla fall på i menyn och dessa drar också mycket riktigt in sig när man sedan låser bilen. Men då jag nu kommer och hämtar bilen på morgonen, då har någon illvillig människa varit och sparkat/dragit sönder höger ytterspegel. Sjukt trist! Det är inte någon påkörningsskada heller då den stått in mot trottoaren.

Delar av backspegeln. Tyvärr är den sprucken i plasten, annars hade man kunnat trycka dit den.

Så det var bara att ringa och polisanmäla det hela. Inte för att polisen kommer att komma och topsa någon för att beivra brott men det ger ju ett bidrag till statistiken i alla fall och behövs alltid om man skall göra en skadeanmälan.
Lyckades också trycka tillbaka spegeln så att i alla fall funktionen finns där men det ser ju förstås väldigt tråkigt ut på en ny bil.

Sedan blev det lasta över barnstolen från min ordinarie bil och spänna fast den äldste sonen på tre år och bege sig ut mot skärgården. Nu yr snön utanför och det blev till att dra en sväng med plogen på fyrhjulingen. Forden med sina Hakkapeliitta R fick också göra sitt elddop uppför den sista brata backen vi har upp på gården - och det gick!


På bilden nedan skymtar man den branta backen.

Nu har snöovädret satt igång på riktigt och bilen skall få ut och jobba igen. Det bär av mot Sörmland, fler rapporter kommer strax.

 

Ford B-Max vs Ford Focus MK.1 2004 (Retrospektiv)

När jag satte mig i vår älskade lilla Ford Focus Mk.1 från 2004, i garaget och började köra.
Så trodde jag att det var punka på ett av framhjulen, dels var det lite trögare att styra än i B-Maxen och dels kändes framvagnen lite oprecis, en gnutta svampig mot betonggolvet. Så fort möjlighet gavs, så kollade jag däckstrycket på alla däcken: 2,3 - 2,45, m.a.o. inga problem, jag pumpade till exakt 2,5 på alla hjul, ingen skillnad! Så vad kunde detta vara?

Då slog det mig! B-maxen har en lättare styrning, som kommunicerar betydligt sämre med föraren, vad framhjulen har för sig.
Focusen, kommunicerar så otroligt väl med föraren, att jag kunde känna svikten i dubbarna mot betonggolvet, jämfört med B-Maxens friktionsdäck!

Fördel Focus: 1 - 0
 

I vår Ford Focus Mk.1 från 2004, körde jag en del av samma sträcka som jag kört med B-Maxen tidigare. Malmö - Helsingborg, i rusningstrafik och med samma väderförhållanden -7, klass 1 varning - snö och blåst. När man kommer över Glumslövs backe, så tar vinden verkligen tag i bilen. På denna sträcka, med samma väderförhållanden, isade fönsterna igen på B-Maxen, trots full defroster och vindrutevärmare. 
På Focusen körde jag med vindrutevärmaren efter att bilen stått ute över natten i minus 22, när rutan var imfri, startade jag defrostern på 3 av 4 för att spara etanol genom att slå av vindrutevärmaren. När bilen började bli varm, skruvade jag ner fläkten till 2 av 4 och riktade luftströmmen mot både vindruta och fötter, framrutan förblev imfri under hela resan. Spolarvätskan användes enbart för att få bort smuts från rutorna, så förbrukningen var betydligt mindre än i B-Maxen, kanske en fjärdedel. Dessutom har Focusen strålkastar spolare, en absolut nödvändig säkerhetsdetalj när det är slaskigt, skitigt och mörkt!

Super Mega Fördel Focus: 2 - 0

Dock! Kändes det klumpigt att komma i Focusen med stora vinterkängor på. Där är B-Maxen betydligt Smidigare! 

Fördel B-Max: 1 - 2. 

Total poängställning: Ford Focus Mk.1 från 2004 2 poäng, Ford B-Max 2012 1 poång. 

Vinnare: Ford Focus Mk.1 från 2004. 

Anmärkningsvärt eller hur? För mig något av en besvikelse, jag hade höga förhoppningar på B-Max. 

Fler intryck efter mer än ett dygn med B-Max

Några korta noteringar efter att kör runt lite, mestadels i stadstrafik.

Körglädje och komfort i rimliga nivåer. Mina intryck från tidigare Ford har reviderats något. Har kört ganska många Ford genom jobbet tidigare då jag oftast hyrt på Hertz. Mestadels Mondeo men även en och annan Focus och intrycken där har varit lite si och så. De har oftast inte varit några bestående intryck om man säger så. Denna pimpade Fiesta känns snudd på robustare men det är ju också en ny modell och bilarna utvecklas förstås.

Utrustningsnivån kan jag fortsätta att imponeras av på en sådan liten bil. Förutom de saker som jag tidigare nämnt i mitt inlägg så är automatiskt infällbara ytterbackspeglar, glastak, röststyrning och bluetooth sådant som är extra lyx, även om det knappast höjer andrahandsvärdet den dag man skall sälja.

Rymdskeppet till mittkonsoll har jag bestämt mig för att jag tycker sådär om. Hade man gjort den i matt plast eller i samma materiel som instrumentbrädan i övrigt så hade man vunnit pluspoäng i alla läger tror jag. Nu känns det bara billigt med den där glänsande svarat plasten. Den detaljen hade verkligen kunnat lyfta hela interiören. Generellt sett så tycker jag det är svårt på många bilar, det är på instrumentbärdan som många bilar faller på premiumkänslan.

Imorgon ska jag ut och köra i snökaoset igen. Först ut i Stockholms skärgård till vårat hus. Uppför en brant backe och på dåligt plogade vägar. Därefter till Sörmland. Dessutom ska barnstolar lastas in. Lovar också att lägga in lite bilder.

Fler intryck efter mer än ett dygn med B-Max

Några korta noteringar efter att kör runt lite, mestadels i stadstrafik.

Körglädje och komfort i rimliga nivåer. Mina intryck från tidigare Ford har reviderats något. Har kört ganska många Ford genom jobbet tidigare då jag oftast hyrt på Hertz. Mestadels Mondeo men även en och annan Focus och intrycken där har varit lite si och så. De har oftast inte varit några bestående intryck om man säger så. Denna pimpade Fiesta känns snudd på robustare men det är ju också en ny modell och bilarna utvecklas förstås.

Utrustningsnivån kan jag fortsätta att imponeras av på en sådan liten bil. Förutom de saker som jag tidigare nämnt i mitt inlägg så är automatiskt infällbara ytterbackspeglar, glastak, röststyrning och bluetooth sådant som är extra lyx, även om det knappast höjer andrahandsvärdet den dag man skall sälja.

Rymdskeppet till mittkonsoll har jag bestämt mig för att jag tycker sådär om. Hade man gjort den i matt plast eller i samma materiel som instrumentbrädan i övrigt så hade man vunnit pluspoäng i alla läger tror jag. Nu känns det bara billigt med den där glänsande svarat plasten. Den detaljen hade verkligen kunnat lyfta hela interiören. Generellt sett så tycker jag det är svårt på många bilar, det är på instrumentbärdan som många bilar faller på premiumkänslan.

Imorgon ska jag ut och köra i snökaoset igen. Först ut i Stockholms skärgård till vårat hus. Uppför en brant backe och på dåligt plogade vägar. Därefter till Sörmland. Dessutom ska barnstolar lastas in. Lovar också att lägga in lite bilder.

Introduktion

Så har de blivit min tur att testa Ford B-max. Jag tänkte börja med att kort berätta om vår familj, för att ni som läser ska få en uppfattning om vilka syften bilen ska tjäna hos oss.

Vi är en stor liten familj: två vuxna, en pojke på 10 månader och en medelstor hund av rasen Golden Retriever. Inte så många alltså, men väl skrymmande. Vi kör idag en Ford Focus Kombi av 2007 års modell som vi trivs väldigt bra med, men som trots sin storlek ändå börjar kännas liten vid långresor (hund och barnvagn fyller upp lastutrymmet direkt och baksätet blir snabbt fullpackat med några väskor).

Nu kan man tycka att det är befängt att vi "storbilsmänniskor" ska ge oss i kast med den lilla B-maxen. "Lille B" har en tuff uppgift att ta sig an och vi ska försöka att behandla den rättvist, det är ju trots allt en småbil och ska därefter bedömas. Jag ser fram emot att se vad B-max kan leverera!

Slutsummering av min tid med Ford B-MAX

Positivt

  • Kupéljud
  • Styrningen
  • Smidig
  • Utrymme exklusivt lastningsutrymme
  • Sitthöjden
  • Insteget
  • Eluppvärmd framruta

Negativt

 

  •  Aerodynamiken över bakvagnen
  •  Saknas symbol som indikerar att farthållaren är tillslagen
  •  Ljudanläggningen
  •  Säkerhetsbälten fram
  •  Dörrskarven (C-stolpen) skymmer sikten.
  •  Lastutrymmet
  •  Eluppvärmd framruta

Mer i detalj

Teknik & Körglädje

Styrningen är mjuk, distinkt och lätt. Ford B-MAX är smidig att hantera i stadstrafik och skön att glida fram med på landsväg. Det är ren körglädje.
Det är svårt att få en känsla för var bilens front respektive bak är. Parkeringssensorer borde vara standard på bilen.
Eluppvärmd framruta är både positivt och negativt. Positivt för att man slipper skrapa. Negativt för att det inte känns speciellt miljövänligt att starta bilen och låta den gå på tomgång de minuter det tar att tina framrutan. En mer miljövänlig metod borde utvecklas.
Aerodynamiken över bakvagnen. Bakrutan blir snabbt smutsig eller full med vattendroppar vid vått väglag.
Finns inte någon symbol som indikerar att farthållaren är tillslagen vilket gör att man ofta trycker på knappen ON i onödan.
Svängradien på Ford B-MAX är vad man kan förvänta sig av en bil i den här storleken.
Accelerationen i den version som jag fick testa var helt acceptabel i synnerhet från stillastående och i lägre hastighet.
Om man ställer in displayspråket till svenska är det svenska man bör få också och inte något påhittad språk där å, ä och ö är ersatta av andra tecken. Det här är inte bara dåligt, det är dess utom inte i linje med vad som står i maskindirektivet gällande språk. Att uppfylla maskindirektivet är ett villkor för att få CE-märka en produkt.

 

Komfort & Utrymme

Ljudet i kupén från däck och fartvind är behagligt lågt. Det är inte några problem alls även med känslig hörsel och hörselhandikapp, att köra längre sträckor i Ford B-MAX.
Klimatanläggningen går genom att prova sig fram få till att ge en riktigt skön jämn temperatur. Autoläget fungerar riktigt dåligt. Det blåser ömsom ut iskall luft och ömsom heta ökenvindar. Klimatet i kupén blir varierande och framför allt är det obehagligt att få de oliktempererade luftströmmarna på t.ex händerna om vart annat.
Sitthöjden gör att det är lätt att kliva in och ut ur bilen. Man får även en bra överblick av övriga trafikanter vilket ger en trygghetskänsla och ökad säkerhet.
Bilen upplevs som betydligt större än vad den är i rent fysiska mått. Både positivt och negativt. Negativt för att man tror att där inte finns plats när man parkerar. Men plats finns där garanterat. Bara en känsla. Förmodligen vänjer man sig av med den med erfarenhet.
Ljudanläggningen borde ges en lägre ökning per steg. Nu blir det snabbt en väldigt hög volym.
Stor skillnad i ljudvolym om man går från AUX till Radio. Rena chocken! Detta borde balanseras.
Att säkerhetsbältets övre fästpunkt inte är justerbart i höjdled gör att bältet stramar åt över och runt axeln om man är runt 180 cm eller längre.
Säkerhetsbältet fram är svårt att nå när man har en tjock vinterjacka på sig.
Lastutrymmet funkar om man ska åka och handla mat eller shoppa i största allmänhet men det funkar inte fullt ut för alla behov som en barnfamilj har.

 

Utrustning & Tillval

Bilen bör ha parkeringsassistans fram och bak som standard. Utrustningen i övrigt var på modellen jag provade helt tillfredsställande för en bil i den här klassen.

 

Miljö & Ekonomi

Det går åt mycket större mängder spolarvätska på Ford B-MAX än vad det gör på så väl vår SAAB 9-5 Linear Sport Combi som på vår Citroën C3. Detta beroende på aerodynamiken över avslutningen på karossen. Bakrutan blir snabbt igensmutsad vid blött väglag.
Att man måste köra bilen på tomgång flera minuter för att få framrutan fri från is är oförsvarbart både ur en miljöaspekt och sett till den totala driftskostnaden.
Jag tankade aldrig bilen och kan därför inte ge en bra bedömning av förbrukningen.
För en barnfamilj tycker jag att Ford B-MAX inte räcker till och som andrabil är jag tveksam till att priset är tilltalande.
För ensamstående eller kanske ännu mer för äldre människor med utflyttade barn, är Ford B-MAX helt klart ett alternativ de bör titta på.

 

Kvalitet & Säkerhet

C-stolpen skymmer sikten vid högersväng vilket utgör en säkerhetsrisk för människor som ska korsa vägen man svänger in på.
Användarmanualen kan göras mycket bättre så väl kvalitetsmässigt som vad gäller layout och struktur. Nu är den rörig, har bilder ej avsedda för ändamålet samt kräver mycket av läsaren för att denne ska hitta den information man söker eller ta del av det som är själva informationen under en rubrik.
Antisladdsystemet gör sitt jobb förtjänstfullt.
Ljudanläggningen blir med telefon ansluten en säkerhetsrisk eftersom det blir en hel del knapptryckande. Det stora antalet knappar gör att man tvingas släppa fokus från vägen för att skikta in sig på rätt knapp. Man borde på ett enklare sätt kunna styra mer från ratten och kanske ha en mindre display i instrumentpanelen som förmedlar valen man gör. Då hade man sluppit sträcka sig efter knappar och ta blicken från vägen lika länge.

•••••

Jag ägde en Ford under andra halvan av 1980-talet och hade på grund av detta inte så höga förväntningar på Ford B-MAX. Bilen överraskade mig dock totalt sett. En positiv överraksning. Ford är nu mera ett märke jag absolut kan tänka mig att titta på den dagen vi bestämmer oss för att byta vår SAAB 9-5 Linear Sport Combi mot en bil av motsvarande storlek av något annat märke.

Tack Smartson, Ford och andra som gav mig möjligheten att få testa Ford B-MAX.

B-Max hämtad - första intrycken här.

Efter en snabb och smidig överlämning av Forden hos Upplands Motor (och en liten snabb rundvandring i bilhallen) så kunde jag sätta mig i bilen och rulla iväg.
Det jag visste om bilen innan var ju att den är ganska liten och med en ganska liten motor. Om någon har fått uppfattningen att det är en stor bil så tror jag många luras av skjutdörrarna, som man annars associerar med storbilar.
Därför blev jag själv lite förvånad över att de faktiskt var ganska rymlig. Den får mig osökt att tänka på Totota Corolla Verso (som inte finns kvar längre som modell).

Första intrycket är när jag satt mig i förarsätet. Jag är lång, över en och nittio och jag skjuter alltid bak stolen längst bak det första jag gör på alla bilar när jag sätter mig. På alla bilar. Alltid. Så också i B-Maxen. Det är ingalunda så att jag kan sträcka ut benen raklång men jag slipper i alla fall sitta med knäna uppe vid ratten. Förvånandsvärt mycket plats för benen för att vara en småbil alltså.
Däremot är sittdynan ganska kort och har svårt att ge ett bra stöd under låren och det är ett problem på många bilar. Jobbigt vid långkörning.
Rymdskepp och sedvanliga stockholmsköer.
Rymskepp och sedvanliga stockholmsköer.

Andra intrycket är rymdskepp på instrumentpanelen. Tredje intrycket är trots rymdskeppet och alla knappar, inte lika plastig som man hade väntat sig. Instrumentpanelen är dessutom gjord av en mjukare gummi som känns seriösare och mer premium än vanlig hårdplast.
Automatiskt avbländbar innerbackspegel.
Automatisk avbländbar innerbackspegel. Jag skymtade vad som ser ut som en regnsensor ovanför. Har inte hunnit prova om det verkligen var så dock.

Fjärde intrycket är väl utrustad - trots småbil. Automatiskt avbländbar innerbackspegel, eluppvärmd framruta, farthållare och vad jag tyckte mig också se: regnsensor. Saker som sällan är standard på småbilar i denna storlek.

De första intrycken av köregenskaperna hade jag inte väntat mig alltför mycket av heller. Lite trött motor som lätt ger tjuvstopp i korsningar. Men visst, det är långt ifrån något fartmonster men i låga hastigheter känns den förvånandsvärt pigg. Accelerationen är rimlig och ljudnivån acceptabel. Förstås tack vare den ringa vikten. Själv kör jag ju normal en bil som väger över två ton olastad och är 5,3 meter lång.

Trots det, en större motor är absolut det som hade gjort bilen mer till en bil. Den lilla motorn är knappast heller till fördel för bränsleförbrukningen. Många människor luras att tro att små motorer ger låg bränsleförbrukning. Det är sant bara ibland. För små motorer ger oftast högre om de är underdimensionerad för bilen. Att stoppa in en större motor i samma bil brukar inverka positivt.
Så långt vad c:a 10 km hunnit göra med mina intryck. Mer info kommer naturligtvis snart.

 

Summering av testperiod Ford B-Max

På Fredag kvällen hämtade jag ut en Ford B-Max på Upplands Motor i Sollentuna/Akalla det var en dag efter att testperioden skulle gått av stapeln då det var en testförare som fått förhinder. Den som jag fick lägga vantarna på var den med lilla motorn på 90hk.

Jag har nu haft uppgiften att köra denna bil i dryga 4 dagar och jag har använt den på det sätt jag normalt använder en bil. En hel del blandad körning där stadstrafik, köer, landsväg och motorväg har avlöst varandra.

Jag har testat den med barn och vuxna som passagerare och med ungdomar. Har varit överlag positiv till det mesta.

Det finns dock några saker som gör mig lite tveksam till bilen.

Det första är bränsleförbrukningen, jag tycker inte att det är okej att med dagens teknik presentera en liten bil med följande förbrukning, (information hämtad från Transportsyrelsen).

Bränsleförbrukning, blandad körning: 6,0 L/100KM, landsvägskörning: 4,9 L/100KM. stadskörning: 7,9 L/100KM

Det andra som gjorde mig tveksam till just den modellen som jag körde var just motorstorleken, 90hk ger ingen direkt körglädje, en helt okej bil att tuffa runt i till vardags mellan arbete, affären och träningen men att försöka sig på en snabb och smidig  omkörning kan man glömma. Skulle jag i detta läget överväga modellen med en större motor så kan man ju fundera på vad bränsleförbrukningen skulle landa på.

Annars var jag överlag nöjd med bilen, designen snygg och storleksmässigt var den lagom, skjutdörrarna som monterats som bakdörrar och den borttagna B-stolpen gjorde bilen luftig och spännande när dörrarna var öppna,  och den första upplevelsen av att det var bökigt att hitta rätt på bältet som var fäst på sidan av stolen blev ju en vanesak. Den bästa funktionen var synkningen med telefonen så man slapp leta efter en ringande lur utan man ser på en tydlig display vem som ringer och med enkel knapptryckning på ratten så var det bara att svara eller koppla bort samtalet.  Bilens bagage och packutrymme räckte gott och väl för mig, men för en familj med bilbarnstolar och barnvagnar är detta ingen bil jag rekomenderar.

När det gäller köregenskaperna i vinterväglag så får den toppbetyg, den har tagit sig fram som en liten bandvagn i miniatyr på alla möjliga och omöjliga underlag. Den kändes stadig, trygg och förvånasvärt stabil och tuggade sig fram genom snömodd is och snövallar utan några som helst obehagliga överraskningar.

De passagerare som jag haft med under dessa dagar har varit positivt överraskade och gillat den lilla B-maxen.

Får avsluta med att tacka för en trevlig bekantskap med den nya modellen, och även tacka Smartson, Ford & Upplands Motor för ett proffsigt upplägg och bemötande vi kanske ses i framtiden!

Må gott ta det lugnt kör försiktigt!


 

Slutsummering - Ford B-Max Titanium, R3 Turbo Ecoboost.

(Bilder längst ner). 

Teknik & Körglädje: Betyg 4 av 5.

Bilen är lätthanterlig och smidig i stan och på trånga parkeringsplatser. MEN! Som jag skrivit innan, så ser man inte var bilen börjar och slutar varken fram eller bak. Så parkeringssensor SKA vara standard på en sån här bil, där man omöjligt kan se hörnen.
En backkamera är också med på önskelistan. B-stolpen som bildas av bak och framdörrarnas överlappande karmar, skymmer sikten rejält, sannolikt mer än en "riktig" B-stolpe, skulle göra. På Landsväg tänker man inte på att det är en liten "City bil" man kör, tills man kommer till en rejäl uppförsbacke! Då låter motorn plågad och den lilla turbo enliters motorn orkar inte att dra mer än 1300 kg uppför backen, här får man växla ner. Annars på plan mark, så accellererar bilen bra och över 2500 varv frustar, pustar och pyser turbon och den lilla motorn låter riktigt trevlig och underhållande. Under 2500 varv, låter motorn ansträngd.

Komfort & Utrymme: Betyg 3 av 5.

Lastmöjligheterna är generösa och ovanligt goda för en så här liten bil med kompakta yttermått (utom på höjden). Vad gäller höjden, så använder jag ett garage där det på sina ställen endast är 1,8 meter högt - där skrapade radioantennen i, om jag hade backat in, så hade radioantennen nog knäckts! För oss som inte är smala, upplevdes båda framstolarna som för smala, både över rumpan och axlarna och något hårda. Jag fick ont i axlarna, eftesom jag inte fick in axlarna innanför skålningen i sätena. Min fästmö som är lång och ståtlig - 1.80, klagade på att bältet på passagerar sidan skar in i halsen, detta går inte att justera. Kupen är rymlig för överkroppen och huvudet, dock är utrymmet för fötterna och benen smalt. Jag har storlek 43 i skor och skulle jag köra med grova vinterkängor, så blir det trångt - speciellt för vänsterfoten.
"Kardantunneln", är fånigt bred, totalt i onödan: Ford! Gör om och gör rätt!

Utrustning & Tillval: Betyg 3 av 5.

Vi testade en Ford B-Max med utrustningsnivån Titanium, plus Active City Stop med den trecylindriga enliters turbomotorn Ecoboost och manuell låda. Skulle jag köpa en B-Max, så hade jag velat köpa en sån här fullutrustad, men då vill jag ha en dubbelkopplings-automat växellåda till Ecoboost trepipen med 120 hästar, sen hade jag nog bytt fram säten. Kanske Lädersätena som man får med i utrustnings-paketet Titanium X, är bredare? Man ser inte var bilen slutar framtill och baktill, så hade jag köpt en B-Max så hade parkeringsensor och backkamera varit ett måste! Kabeln (sannolikt för centallåset och elfönsterhissarna) mellan respektive skjutdörr där bak och karossen, ser klart utsatt ut, någon kommer att trampa på den så att den går av eller skadas, kanske man hade kunnat lösa detta annorlunda?
Att det fattas strålkastarspolare är en anmärkningsvärd säkerhetsmiss! Tyvärr får jag även säga att både defrostern och den uppvärmda framrutan fungerar sämre än på min åtta år gamla Ford Focus. Värme-trådarna är tunnare, sannolikt för att ge bättre sikt och blockera GPS-Signalen mindre, men då får man även lägre effekt, man fick trycka på knappen får att starta framrute värmeslingan var femte minut, trots att defrostern var igång på full fräs. Framrutan isade igen snabbt och det gick åt SJUKT mycket spolarvätska. 
Så vad gäller strålkastarspolare, framrute värmeslingan och defrostern: Ford! Gör om och gör rätt!

Miljö & Ekonomi: Betyg 3 av 5.

Bilen har höga miljöambitioner, tyvärr är den inte driftsnål! Använder man den främst som en city bil och är lugnare än en guru som uppnått nirvana och tillämpar extrem ecodriving, med alla elektriska mackapärer och värme och AC avslaget: DÅ! Kanske man kan uppnå, de utlovade förbrukningssiffrorna (0,49 L/Mil blandad körning). För mig som inte uppnått nirvana och kör raskt, målmedvetet och effektivt, på lands och motorvägar 0,79 L/Mil blandad körning. Motorn är lite för liten på lands och motorvägar.

Bedömer jag bilen som ett prisvärt val? Ja, om du har stort behov av en bil som det är lätt att kliva in och ut ur! Men då vill du ha den med automatlåda och då ökar både priset och förbrukningen, eftersom man bara kan få den med en 1,6 liters motor, så då är mitt råd till denna målgruppen: Vänta tills du kan köpa B-Max med en enliters turbo-trepip och en SNÅL, 6-växlad, dubbelkopplings automatlåda.
Annars rekommenderar jag den inte. Bilen jag körde kostade 189 000:- och skulle jag köpa en B-Max, så saknas det utrustning på den nivån och fullutrustad - då kommer vi upp över 200 000:-, för dom pengarna kan du få mer bil.

Kvalitet & Säkerhet: Betyg 2 av 5.

I bilen finns ett flertal säkerhetsfunktioner som: Antisladdsystem (ABS), antispinn, flera Krockkuddar. Modellen har fått fem stjärnor av Euro NCAP. Så långt så väl!
MEN! Allra viktigast för säkerheten är att kunna undvika olyckan helt och hållet! Då måste man kunna se och synas!
En backkamera är också med på önskelistan, det är en viktig säkerhetsdetalj. B-stolpen som bildas av bak och framdörrarnas överlappande karmar, skymmer sikten rejält, sannolikt mer än en "riktig" B-stolpe, skulle göra. Bilen är aerodynamiskt felkonstruerad, så sidorutorna blir skitiga precis där man försöker se sidospeglarna. Framrutan fryser och bakrutan blir skitig på rekordtid. Att det fattas strålkastarspolare är en anmärkningsvärd säkerhetsmiss! Tyvärr får jag även säga att både defrostern och den uppvärmda framrutan fungerar sämre än på min åtta år gamla Ford Focus. Värme-trådarna är tunnare, sannolikt för att ge bättre sikt och blockera GPS-Signalen mindre, men då får man även lägre effekt, man fick trycka på knappen får att starta framrute värmeslingan var femte minut, trots att defrostern var igång på full fräs. Framrutan isade igen snabbt och det gick åt SJUKT mycket spolarvätska.
Så vad gäller backkamera, strålkastarspolare, framrute värmeslingan och defrostern: Ford! Gör om och gör rätt!

Totalt slutbetyg: Betyg 3 av 5.

En söt och rolig bil! Praktisk om du har stort behov av en bil som det är lätt att kliva in och ut ur! Men då vill du ha den med en enliters turbo-trepip och en SNÅL, 6-växlad, dubbelkopplings automatlåda.
Då kommer den att kosta mer än de 189 000:- som den här kostade, och för mig, är redan det för mycket!

Tack Smartson, Ford Sverige och Hedbergs Bil i Fosie, Malmö - för möjligheten att få testa denna bil.
Ford - med några små ändringar, så har ni en kanon produkt - Gör om, gör rätt och ring mig sen, så ska ni få upprättelse!

Lev väl, kör försiktigt!

Robban Jacob. Malmö 2012.12.12.  

 

 

 

 

 

 

 

Knökfullt!

Bagaget är faktiskt mindre än vad man tror, det var nätt och jämt så att man fick in en helt vanlig barnvagn, Teutonia Spirit S3, med en del trixande.

En bra detalj så att det finns en liten extra spegel som man kan fälla fram, så att man får riktigt bra sikt på eventuella passagerare bak i bilen.

Man kan själv stänga av airbagen på passagerarsidan, om man vill ha barn i bilstol fram,  en skylt under instrumentpanelen visar status.

USB-kontakt finns, och det är en självklar sak för oss som är födda efter andra världskrigets slut, vem använder det gamla vanliga 12Volt cigg-uttaget till något annat än mobilladdare?? Minuspoäng för att USB-porten är väldigt ful, borde vara snyggare.

 

// Sabina http://www.binaballerina.se

 

 

 

En guldpil

Har du hört uttrycket: "Ingen Ford på våran gård"? Jag och maken brukar skojja rätt friskt om andra bilar och tycker givetvis att våran bil är den bästa för oss.

Jag är glad och tacksam att jag fick möjlighet att prova en helt annan bil, denna ford,  helt utan krav och förväntningar under några dagar. I söndags var första dagen som jag på riktigt tog mig en tur. Nervös? Ja! Till att börja med kan jag erkänna att jag tycker det är läskigt att köra andras bilar och ännu mer läskigt eftersom det är en lånebil. En lånebil som var framhjulsdriven UTAN dubbdäck i detta vinderunderlag. Tjollahopp på den!

Jag tog med mig min 6 årige son och åkte lite ärenden, bland annat till IKEA.

Av min resa dit kan jag berätta att jag tycker bilen till en början gav ett inbjudande och positivt intryck. Mycket hitech som jag gillar, det framhäver känslan av lyx. Det gillar jag, vem gör inte det?! Hur häftigt och smart är det att bara behöva trycka på en knapp när du ska starta bilen? Dock krävs att du inte glömmer nyckeln då det är sensorer som känner av om nyckeln är i närheten. Bilen är lättmanövrerad och utan några problem var det lätt att få parkering då bilen var så liten och smidig. Den gick fort, lätt och smidigt, som en guldpil med andra ord.

Sonen satt i bilstol fram och upplevde bilresan som riktigt trevlig. Det var gott om benutrymme även för honom och det var inga problem att spänna fast honom. Dock fick dottern på 3 år provsitta bak innan vi åkte och det såg riktigt trångt ut. Inget för familjen långben med andra ord. Vi shoppade en stor påse från IKEA och lite småplock som fick plats i bagagen. Hade jag köpt större saker och hade haft med mig fler passagerare hade det blivit tajt om utrymmet. Jag står fast vid att detta är en bra andra bil eller en shoppingbil. Ett stort plus till dragdörrarna som gör det enklare att ta sig in i bilen och som inte stör någon annan bilist med en vidöppen dörr medans jag spänner fast barnen.
 

Ljudanläggningen

Ljudanläggningen i Ford B-MAX är inte helt genomarbetad. Volymjusteringen om man lyssnar på radio tar betydligt större dB-steg d.v.s volymen blir högre snabbare än om man lyssnar på musik via AUX (iPhone i mitt fall). Jag är hörselskadad och med radion på steg 5 eller 6 hör jag vad en radiopratare säger. I samma volymsteg hör jag inte alls vad som spelas via AUX. För att höra musiken som strömmas från telefonen via AUX måste jag öka volymen väldigt mycket. Runt steg 14-15 krävs för att jag ska höra musiken bra.

När jag sen kopplar bort den AUX-anslutna enheten och radion går in håller huvudet på att sprängas av den höga volymen. Min hörapparat slår bakut direkt. Volymbalansen mellan de olika funktionerna i ljudanläggningen måste vara den samma annars riskerar man hemska upplevelser under körning. Tänk bara när ett trafikmeddelande går in och tar över din musikströmning via AUX eller om ett inkommande samtal kopplas upp? Man gör rätt i att hålla hårt fast i ratten eller envist mantra in en rutin med att sänka volymen innan ett samtal tas emot eller en AUX-ansluten enhet kopplas ur.

Det här är direkt dåligt Ford.

Slutplädering

I morse såg jag TV-reklam för B-Maxen. En simhoppare som dök genom en B-Max, på högkant, med öppna dörrar. Testade aldrig det faktiskt :)

Vi lämnade tillbaka bilen igår. Vi skulle ha lämnat den i idag (tisdag) men vi hade inte möjlighet till det.
Det har varit intressant att bekanta sig med Ford B-Max och Ford i allmänhet. Många i min omgivning har frågat om bilen och kommenterat då jag lagt ut bilder på både Facebook och i bloggen. Så man har fått vara lite av en ambassadör bland vänner och jobbarkompisar, och det är väl tanken kanske :)

Här kommer en sammanfattning av våra dagar med Ford B-Max. Vi är en liten barnfamilj, En 31-årig herre, en 30-årig fru och en virvelvind på 1,5 år. Vi har testat B-Maxen med 1,4l Duratec på 90 hk.

 

+ Plus
• Riktigt trevlig, snygg och rymlig förarmiljö.
• Bra med utrustning.
• Tyst kupé och god komfort.
• Kvalitetskänsla.
• Skön att köra.
• Bra benutrymme i baksätet.
• Ljudanläggningen.
• Skjutdörrarna.

 

- Minus
• Klen och törstig motor.
• Svårt att nå bältet fram.
• Smalt baksäte.
• Skjutdörrarna.

 


Plussidan - den långa versionen
På plussidan så tycker jag att föramiljön var riktigt trevlig. Snyggt formgiven och allt satt där det skulle mer eller mindre. Man sitter bekvämt och lite högre sådär. Kupén är riktigt tyst även vid ojämn väg och motorväg. Inte mycket motorljud, men det beror nog mest på att det var en symaskinsmotor :) Kvalitetskänslan var högre än jag trott. Knappar och reglage kändes distinkta och väl genomtänkta. När man vant sig (tog inte lång tid) så var det snyggt med blå belysning på instrumenten.

Bilen följde bra och var stabil vid halt väglag. Antisladden jobbade riktigt bra i kombination med grymma däck. Lättkörd och trevlig att köra över lag. Baksätet bjöd på helt ok benutrymme men det var sämre med utrymme i sidled.
Återigen, ljudanläggningen lät förvånansvärt bra och var lätt att parkoppla med telefonen för att lyssna på Spotify/iTunes och snacka i den integrerade handsfreen.
Klimatanläggningen var snyggt formgiven, enkel att använda och gjorde sitt jobb till fullo (trots -16°C). Stolsvärmen hade bra drag :) Det var över lag förvånansvärt mycket utrustning, utöver det jag redan nämnt så hade den t.ex. avbländar backspegel, eluppvärmd framruta, farthållare, färddator, avstängningsbar passagerarairbag, stämningsbelysning, etc.

 


Minussidan - den långa versionen
Minussidan bjuder på en riktigt klen motor som drog för mycket mycket soppa. Färddatorn visade 7,8l/100km blandat och det är på tok för mycket för en så liten bil. Den ska dra 6,0l/100km enligt Ford. Men den är å andra sidan inte inkörd än så man ska nog inte lita på datorns siffror allt för mycket. Den känns trött och broschyrens uppgifter stödjer detta med 0-100 km/h på nästan 14 sekunder! Visst den utger sig inte för att vara en sportbil. Men det är riktigt slött. De roliga skjutdörrarna var inte så roliga för en småbarnsförälder. Visst skjutdörrar i sig är bra på en stormarknadsparkering eller vid fickparkering på en gata då man slipper stå med en dörr ut i trafiken. Men de passade inte alls med bakåtvänd barnstol, då var de praktiskt taget kassa. Själva konstruktionen tar för mycket plats och halva baksätet sitter bakom själva dörröppningen. Detta gör att man får trixa en del för att få grabben på plats. Men bortsett från det vill jag nog ändå gilla dem. Det är en rolig och annorlunda feature eftersom bilen saknar b-stolpe vilket ger den karaktär.
Skjutdörrarnas konstruktion medförde även att bilbältet var placerat direkt på stolen, bredvid nackstödet, detta gjorde det lite avigt att nå bältet. En annan negativ grej var att bilen inte startade en morgon. Eller jo, på tionde försöket. Blev lite nervös då. Men det problemet kom inte tillbaka.

 

Sammanfattningsvis blev jag glatt överraskad av förarmiljön, ljudanläggningen och kvalitetskänslan. En trevlig och bekväm bil som sticker ut i mängden. Tråkig och törstig motor. Skulle jag köpt en B-Max hade jag valt en annan motor, 105 hk Duratec eller 125 hk EcoBoost.

 

 

Målgrupp?
Jag förstod rätt snart att detta inte var ngn bil för oss i vår familjesituation. Men den har definitivt öppnat ögonen på oss vad gäller Ford. Mondeo eller C-Max är intressanta.
Vi funderade på vilken målgruppen kunde vara. När jag var själv i bilen så gillade jag den mer än när jag hade familjen med. Vi kom fram till att B-Max passar de flesta som inte har småbarn i bakåtvänd barnstol. Den passar äldre då man sitter högt och insteget är bra. Den passar yngre då den är lite cool och individuell (med rätt färg och fälgar). Den passar nog också bra som andrabil till barnfamiljer med lite äldre barn, typ 3-4 år och uppåt.
Varför den kanske passar bättre som andrabil än enda bil är pga bagaget, man får inte med så mycket packning/last. Så att ha barn och bara ha denna bil i familjen kan nog bli trångt om man ska åka lite längre. Men visst, till vardagsbestyr som att handla, träna, etc, duger det (om man inte har med sulkyn).

Fast å andra sidan, våra grannar har en Polo -08 som enda bil och de har tre barn (10, 8 och 2 år) och det funkar ok för dem.

Så köp en B-Max om du gillar den helt enkelt :)

Tack Smartson.se, CMS Group och Ford Sverige för provkörningen!

Kallt!

Idag är sista dagen för att testa Ford B-Max, och jag måste erkänna att jag motvilligt lämnar den ifrån mig.

En sak som jag märkt dock, är att värmen är ganska ojämn, speciellt om man växlar ner, svänger och gasar igen, då kommer det kallluft in i bilen helt plötsligt? Jättekonstigt, verkligen. Och även om jag bara har värmen på 20°, så blossar det in varm luft som gör att det nästan bränner i ansiktet. Stolsvärmen är även den ojämn.

Något som är ovärderligt för mig som kortvuxen (153 cm) är att slippa skrapa framrutan! Åh, vad jag är glad för vindrutevärmen i framrutan. På en minut är den varm och man kan köra vindrutetorkarna några gånger och sen är det klart att köra, perfekt!

Ford B-Max är tyst att köra, jag hör knappt när motorn sätter igång. Skön att växla, även om jag föredrar automat.

Den verkar som jag har märkt, inte särskilt bensinsnål trots storleken, men jag vet inte om det beror på min körning, eller är 0,8-1,0 normalt för en såpass liten bil?

 

Användargränssnitt och manual

Jag arbetar sen över 25 år med att producera tekniska publikationer och därför tog jag mig tid att titta lite extra på användargränssnittet i displayen på bilen samt i användarhandboken.

Användargränssnitt

Under språkinställningar i menyn på displayen kan man ställa in användargränssnittet till svenska. Det är helt i linje med maskindirektivet och faktiskt mer eller mindre ett krav för att CE-märka en produkt som säljs i Europa och omfattas av gällande standard. Jag ställde in användargränssnittet svenska och blev väldigt besviken. Språket som displayen visar upp är inte svenska. Vilket språk det är vet jag inte. Bokstaven å  är ersatt med två a, bokstaven ä ersatt med ett danskt ä, d.v.s ett æ och bokstaven ö är ersatt med o. Språket är således inte svenska. Ej heller danska, norska eller finska. Det är inte ett existerande språk överhuvudtaget. Dåligt Ford, det där måste ni rätta till eller ta med det företaget som hanterar era översättningar.

Användarhandbok

Användarhandboken är rörig. I flera instruktioner och beskrivningar har bilder som uppenbart är avsedda att visas i färg använts i gråskaleversioner. Det gör dem oskarpa och svårare att tyda ordentligt. Streckteckningar är överlägset i en teknisk publikation. Pedagogiken och layout av informationen är svår. I flera avsnitt fick jag verkligen anstränga mig för att lyckas hitta den faktiska informationen. Den drunkar i överdrivet många varningar och anmärkningar. Användarhandboken skulle kunna göras ofantligt mycket bättre och borde definitivt göras bättre för att få nöjda användare och användare som verkligen tar sig tid att läsa sin användarhandbok. Jag saknar information om att man kan ladda ner användarhandboken som PDF. Har inte undersökt om man kan göra det via Fords webbplats. Om man inte kan det borde de se till att möjligheten ges och om man kan det är kritiken obefogad. Vi är många som hellre har manualer, böcker och andra publikationer i våra telefoner, surfplattor och datorer. Den möjligheten borde finnas och alla korsreferenser och rubriker i innehållsförteckning ska vara aktiva länkar så att man snabbt kan komma till precis den informationen man vill läsa.

Om någon från Ford läser detta här så kontakta mig gärna så kan jag förmedla kontakt med min arbetsgivare. Vi hjälper er gärna att skapa en bättre användarmanual.

Automatisk avbländning

Den automatiskt avbländande backspegeln gillar jag skarpt. Första gången jag körde i mörker trodde jag att bakrutan hade blivit igensatt av smuts från vägen. En omgång med spolarvätska på bakrutan visade dock att den inte alls var smutsig. Jag har inte provat en bil med den här typen av backspegel i mörker tidigare. Tog en stund innan poletten föll på plats. Funktionen är riktigt bra och reagerar snabbt. Jag upplevde aldrig att jag blev bländad. Smart och skönt för ögonen.

C-stolpen som inte finns

Avsaknaden av C-stolpe är smidig när man öppnar både fram- och bakdörren på en sida. Det är lätt att komma åt för att städa, För sonen som åker i en framåtvänd barnstol är det inte några problem att komma på plats. Kan däremot tänka mig att det är knepigt med en bakåtvänd barnstol eftersom baksätet är placerad rätt långt bak i förhållande till dörröppningen. Under körning upplever jag i vissa situationer t.ex då jag ska svänga till höger i en korsning med korsande gång- och cykelbana, att den C-stolpe som de facto bildas av ramverken i fram- och bakdörren är aningen för bred och skymmer sikten. Jag får luta mig framåt och titta ordentligt för att förvissa mig om att inte någon cyklist eller fotgängare är på väg att passera över vägen. Konstruktionen är svår att ändra på utan att förlänga hela bilen och följa efter med längre dörrar och då blir förmodligen Ford B-MAX aningen för lik den större modellen S-MAX.