nyfikna grannar

Idag när vi skottat uppfarten så kom vår nyfikne granne och ville fråga om den nya blilen.

Han har en Ford från 2004.   efter att vi berättat en stund om bilen, så öppnade jag bakdörren, och det tyckte han va jättefräck! sen när jag öppnade framdörren, så att det vara var ett stort hål rakt in i bilen,  så ramlade han nästan omkull! han va mäkta imponerad!  vi visade även stereon, telefon-kopplingen, och alla andra finesser. det lät på honom som att han ville gå och beställa en ny bil imorgon.

//  http://www.binaballerina.com

Bogsering

Inatt hade vi fått en halv meter snö här i norra skåne, och vi hade bokat en tid för att lämna in en av våra bilar, till verkstaden, för att få vinterdäck,  alltså världens sämsta dag att köra till verkstaden med sommardäck.  självklart tappade bilen greppet och gled rakt in i en snö-hög.  Vilken tur att vi hade vår lilla test-bil i närheten!  Vi skaffade oss en lina, och började dra..  det va ingen svår match för lilla ford b-max,  tog bara 20 sekunder, sen var i på banan igen!

// http://www.binaballerina.com

 

Inredning och utrymme

Vi packade in familjen i bilen tillsammans med fyra väskor i bagaget och drog till Borås. Att packa bagaget gick smidigt. Bagaget är dock ganska lågt och man får inte plats med så mycket. Men det finns en lucka/skiva i botten som man kanske kan ta bort och då vinner man 15 cm i höjd.

Dottern som är sju år klagade på att benutrymmet var för litet där bak, och då satt jag ändå inte längst bak i passagerarsätet. Jag tyckte barnstolen med ryggstöd som sonen sitter i skymde sikten ordentligt bakåt.

Instrumentpanelen i förarsätet är till en början väldigt förvirrande och det här med att hitta spolarknappen till fram- och bakrutan medans man körde var inte det lättaste. Kanske vore på sin plats med en liten lektion INNAN man satte sig i bilen. :-)
Många knappar och jag har fortfarande, efter helgens många turer fram och tillbaka, inte hunnit lära mig alla. Men vad jag tycker är smidigt är att kunna koppla min Iphone med Bluetooth till bilens högtalarsystem och kunna ringa, prata i telefon och lyssna på musik genom telefonen utan att lyfta telefonen och fippla med den under körning.

Jag satt som sagt i passagerarsätet under färden till Borås, och min man körde, och tyckte den var riktigt skön att köra. Jag tyckte det var skönt att sitta bredvid, jag somnade som vanligt.

Det skiljer 30 cm i längd mellan mig och min man, han är 180 och jag är 153 cm lång. Trots detta var det lätt att hitta spakar för justering av stol, höjd, ratt och speglar. Jag tycker dock det kändes ganska trögt att skjuta fram och bak stolen, samt att den spaken satt relativt lågt ner på framsidan av stolen.

Att öppna och stänga dörrarna är både för mig och barnen ett gissel. Vi tycker de är tunga, otympliga och svåra att stänga ordentligt. Dock tycker jag det är positivt med tanke på skjutdörrarna, att man slipper oroa sig för att barnen skall slå upp dörren i en annan bil vid parkering.


 

Klimatanläggninen

I morse när jag åkte till jobbet så tyckte jag återigen att det tog lång tid att få rent sidorutorna från imma. Men jag vinklade om utblåsen och fick till det bra. Har pillat lite med det förut men inte brytt mig så mycket, men nu ställde jag dem så de blåser längre bak på rutan och då funkade det bättre.


Jag tycker klimatanläggningen är helt ok. Den är riktigt snygg, lätt och logisk att använda.

Har läst att flera testförare inte gillat den riktigt. Vet inte om det har med det att göra men själv kör jag den inte på "auto". Såg dock en annan testförares videoinlägg om att han gillade autoläget. Jag har inte ens testat det faktiskt. Brukar inte gilla autolägen i klimatanläggningar då de ofta dundrar på för fullt för att snabbt få till tempen, jag tycker det väsnas för mycket. Plus att värmen inte alltid kommer där jag vill ha den. Så jag ställer in den manuellt, och det funkar finfint för min del. Men ni vet, smaken är som baken :)

Det jag kan störa mig på dock, är att effektvredet är lite känsligt. Det är lätt att vrida på nästan fullt när man bara ska höja ett par snäpp. Men det är ju en vanesak såklart. Jag får vara lite mer finkäsnlig när jag vrider :)

 

Tyget på stolarna är riktigt snyggt i vår bil. Svart med kritstrecksränder :)

Inte helt övertygad än!

I torsdags hämtade jag ut bilen, en silvrig Ford B-max!
Det var nästan så att jag stod och hängde på låset kl 9 på CMS group i Göteborg. När jag fick bilen var den framkörd, jag fick nycklarna och killen som lämnade den till mig sa lycka till, hör av dig om det är något, och gick iväg. OK tänkte jag... Får väl ge mig på att försöka lista ut det mesta själv. Jag hade tyckt det var trevligt om han ville visa lite smarta funktioner, kanske hjälpa mig komma igång med synkronisering av telefon etc. Men det var bara att hoppa in i bilen och åka iväg.
Vid första anblick tycker jag inredningen i bilen är ganska snygg. Svart, högblankt, massa knappar (roligt med knappar ;), sköna säten, ja det här känns bra!
Exteriört är jag inte lika imponerad, ingen bil som tilltalar mig direkt. Men kul att prova just dörrarna. Hur funkar detta med 2 barnstolar och 2 barn?
Jag kör iväg från CMS, hur får man igång radion? Och för att spola rutan med spolarvätska får jag åka hem och kolla i bruksanvisningen ;) Mycket knappar som sagt och den är ganska svårmanövrerad upptäcker jag efter ett tag. Jag lyckades synkronisera telefonen men sen då? Det kanske är jag som inte förstår men jag kan inte hitta någon logik, Vad betyder de 4 knapparna (2 på varje sida) som bara är streck? Men jag gillar att det står låtens namn i displayen när man spelar en skiva ;)
På kvällen flyttade vi in barnstolarna och packade in 2 vuxna och 2 barn för att åka och handla. Vi kom fram till att det inte är någon familjebil. Var ska man lägga vagnen? Jag satt som passagerare så min man fick provköra han också.
Bilen är ganska kall, eller var den varm? Om ansiktet och överkroppen håller jag på att få värmeslag medans jag fryser otroligt mycket om benen. Jag försöker ändra från auto till bara ben men då blir jag bara ännu mera kall. Jag testar att sänka värmen till 18 grader men även då kommer bara mycket varm luft i ansiktet. Rumpvärmaren sätter jag igång när vi kommer tillbaka till bilen. Jag som är frusen kör igång högsta med en gång och blir snabbt varm. Maken som inte vill ha det så varmt sätter på det lägsta men inget händer. Han upplever som att det kommer kalluft. (Jag testar dagen efter då bilen är kall att sätta på 1an. Mycket riktigt så märks det inte att den är igång. Sätter på 3an och stolen blir väldigt varm under rumpan, men mot sidorna förblir den kall tills jag själv värmt upp stolen.)
På fredagsmorgonen tänkte maken låna bilen till jobbet. Men det blev inget med det då den inte startade. Tur att vi tog med vår bil hem igen och inte ställde den på CMS. Jag testade från kl 7-9 att gå ut och starta bilen men inget hände. Kl 9 då CMS öppnade ringde jag och berättade om problemet. Jag fick numret till Assistancekåren som kom och startade den åt mig. Tydligen hade startmotorn fastnat då vi parkerat den i växelläge. Detta var något som hände en på tusen sa han men var ändå snabb med att säga att det allt kan hända snart igen. Hoppas inte det!
På lördagen hade vi inga direkta planer så för att verkligen testa bilen körde vi ner till Ullared. Jag skulle köra. Med barnstolarna monterade i baksätet finns verkligen inte mycket utrymme kvar för oss som sitter fram. Jag fick pressa bak ryggen för att jag inte skulle sitta så upprätt att det kändes som att jag lutade framåt. Men då fick jag en ganska bra körställning.
När vi ska sätta in barnen i bilen är det svårt att nå på grund av att dörren inte går så långt bak som jag skulle vilja. Men det gick bra ändå. Det är nog inga problem när väl barnen sitter framåt i bilen men det är många år kvar för vår del till det ;)
När vi väl är ute och kör märker jag att när jag går från att hålla båda händerna på ratten till att växla så slår jag i armen i armstödet. Annars tyckte jag armstödet är ganska skönt. Men det sitter något högt. Det blir ett litet irritationsmoment efter ett tag tycker jag.
Farthållaren funkar bra. Man ser inte om den är igång eller inte om man trycker på ON, det syns endast när en hastighet är inställd viket jag kan störa mig lite på.
När vi är färdighandlade på Ullared ska vi packa in allt i bilen. Bland annat så köpte vi 3st lampor. 3st stora lampor. Aldrig att vi får med oss allt detta hem tänkte jag. Men med två av lamporna som tog upp hela bagageutrymmet lyckades vi stuva undan 3 kassar på bagagehyllan bakom nackstöden och sen resten av sakerna mellan barnstolarna och på golvet under dem. Allt kom med! Så jag ska inte klaga på utrymmet i bilen förutom att ingen barnvagn får plats.
När vi kör hem är det mörkt och dimmigt. Finns det dimljus i bilen? Vi kommer fram till att så är nog fallet och vi tror oss ha fått igång dem. Helljuset får vi provat några ggr också och det är också helt ok, absolut inget att klaga på.
Det är en spegel i taket som tydligen ska förenkla att se baksätet. Jag förstår den inte. Jag tycker att backspegeln fungerar alldeles utmärkt. Kanske är det för att vi har stora barnstolar och måste sitta långt fram och vrida huvudet väldigt mycket för att kunna se i den som gör att det blir jobbigt.
En annan sak jag är väldigt besviken på är att det varken fanns parkeringshjälp eller start-stop i bilen. Jag hade verkligen sett fram emot att få testa det, men icke!
Men i morgon åker vi en sväng till Freeport för att ytterligare testa packningsutrymmet och kanske även ge mamma en chans att testa bilen för att se vad hon tycker.

B-Max och barnfamiljen, inte så lyckad kombo

Min första tanke vad gäller skjutdörrarna var att de var lite roliga. De ger bilen karaktär, i kombination med avsaknad b-stolpe förstås. Skjutdörrar i sig är kanske inte så flashigt. Fördelen med dem är att det är smidigt på parkeringsplatser och andra trånga ställen. Men det är ju inget speciellt för just B-Maxens skjutdörrar. När man väl börjar använda dem, mer än att bara öppna och stänga, så upptäcker man att nackdelarna är desto fler. Vid fortsatt läsning ska man ha i åtanke att vi är en liten småbarnsfamilj (2+1). Finns kanske andra kundgrupper med andra behov som är av helt annan uppfattning. Men här kommer mina tankar.

 

 

Kul på ritbordet kanske. Inte lika roligt i praktiken

Jag förstår att Ford ville göra en bil som sticker ut lite. Men bilen är enligt min mening för liten för att ha den här typen av skjutdörrar. Konstruktionen tar för mycket plats. Visst Peugeot smockade på skjutdörrar på Tjorven.. Förlåt, 1007:an, som är ännu mindre. Men de kanske gjorde det på ett annat sätt, vad vet jag? Fords sätt att göra det faller i alla fall inte mig i smaken. Tanken var god men den höll inte ända fram.

 

Insteget i baksätet funkar. Halva baksätet är ju placerat bakom själva dörröppningen, vilket är rätt osmidigt. Sedan var det lite svårt att stänga dörrarna när man satt i baksätet, pga att handtaget sitter i en konstig vinkel och dörren är trög. Den uppfattningen delades av flera vuxna passagerare. Dessutom tycker jag att dörröppningen är ganska liten, eftersom dörrarna tar upp en del av den. Visst, du kan öppna 1,5 m. Men öppnar du bara bakdörrarna så är det inget vidare stort hål.

 

 

Det verkliga provet kom då vi satte in den bakåtvända barnstolen

Vi satte den på plats. Den biten funkade ju. Man fick plats ok i framsätet framför stolen och det var ett plus. Sen skulle vi sätta Elliot (1,5 år) i stolen. Jag fick ju pussla in honom (!) eftersom skjutdörren nu var i vägen och baksätet är placerat så långt bak. Jag fick lyfta in Elliot med huvudet före i halvliggande ställning o sen vinkla upp honom i sittande läge för att tills sist förpassa honom i stolen. Inte direkt bra för ryggen. Sen skulle man sätta fast bältet. Vanligtvis brukar jag stå vid sidan/snett framför och spänna fast honom. Men nu stod jag liksom snett bakom barnstolen med smalbenet mot släden/infästningen i tröskeln. Kan tänka mig att denna infästning kan behöva smörjas upp emellanåt och då får man olja på sina byxor.

Visst, har man barn som inte längre sitter bakåtvända och som kan klättra in själva så funkar säkert skjutdörrarna och baksätet fint. Men nu har inte vi det, än.

 

Bagaget då

Det rymmer som sagt 3,5 pappkassar med mat, i bredd. Eller en sulky. Vi har en Brio Spin och den tar hela bagaget i anspråk. Bagaget var som gjutet efter den. Tänkte provat med barnvagnen eftersom vi väntar tillökning, Brio Happy, men den är 5 cm bredare och 15 cm längre än sulkyn så den får vi nog inte ens in. Bra grej med förvaringen i dubbelgolvet dock.

 

På det stora hela är det en trevlig bil, när jag är själv eller har vuxna passagerare. Men för en småbarnsfamilj är den inget hit tycker jag. Det trodde jag ju i och för sig inte att den skulle va heller. Men den har fått chansen i alla fall.

Tänkte avge en övergripande sammanfattning senare.

 

Vi hörs!

Lastförmåga och vardagsliv

Vardagsmässigt funkar Ford B-MAX någorlunda för oss. Vi är två vuxna, ett barn och en hund. Om hunden ska åka säkert måste ett säte fällas så att hundburen får plats. Det tar bort möjligheten att ta med ytterligare en person eller två i bilen. För att åka och veckohandla funkar bilen bra för oss. Lastutrymmet bak är tillräckligt för det antal matkassar vi normalt sett handlar. Dock blir det väldigt omständigt ifall hundburen måste plockas ut så fort någon ska köra och handla.

Vi spelar golf alla tre. I dag tog jag fram enbart min egen golfbag, öppnade bakluckan, lyfte upp golfbagen och konstarerade snabbt att det definitivt inte är en golfbil (dålig ordvits). Det finns inte en chans att få plats med tre golfbagar och två vagnar. Ja sen ska hunden med ovanpå det hela. Rent lasningsmässigt är inte Ford B-MAX en bil för en familj. I varje fall inte för en familj som oss. Visst, det finns selar till hundar så att de kan sitta i baksätet men det är enligt vårt sätt att se det inte ett alternativ. En anledning är att hunden mår bäst av att åka i en bur med täckta sidor eftersom han annars lätt blir åksjuk.

I dag har vi en Citroën C3 som andrabil. Ford B-MAX är en trevligare bil än Citroënen på flera punkter men skillnaden, för de ändamål vi använder en andrabil till, är inte tillräckligt stora för att motivera ett byte.

Det ser inte bra ut - på sikt!

Höll på att ge upp och skriva ner B-Maxen totalt, var ute på en lite längre tur igår och blev riktigt irriterad.

Framrutan isade igen! Tömde spolarvätske behållaren, körde full fräs på defroster och värmeslingorna i fram och bakruta, men framrutan frös igen ändå och det var bara minus sju ( -7 C )!

MEN! Sen fyllde jag på spolarvätska som jag själv blandat, till en koncentration som ska klara minst minus trettio ( -30 C ), m.a.o. hälften vatten. DÅ, blev det bättre! Nån glad nisse måste ha fyllt på typ diskvatten i spolarvätske behållaren.
-7 C och den nedkylande effekten av fartvinden i 110 km/h, borde innebära att temperaturen i vindrutan är -20 eller kallare.

Tyvärr får jag ändå säga att både defrostern och den uppvärmda framrutan fungerar sämre än på min åtta år gamla Ford Focus. Värme-trådarna är tunnare, sannolikt för att ge bättre sikt och blockera GPS-Signalen mindre, men då får man även lägre effekt.
Även med "rätt sorts" spolarvätska, fick man trycka på knappen får att starta framrute värmeslingan var femte minut, trots att defrostern var igång på full fräs.

Så vad gäller framrute värmeslingan och defrostern: Gör om och gör rätt!

Dessutom så blir vi inte riktigt kompisar med EATC, det helatomatiska klimatsystemet, vi tycker att det skiftar från hett till svalt på ett totalt oförutsägbart sätt. Det BLIR varmt i bilen, men rutorna isar igen ändå.

Både fram, bak och sidorutor blir väldigt skitiga, väldigt snabbt, speciellt bakrutan.

Bilen dricker en hel del för sin storlek, vi har kört mest på motorväg och B-Maxen har druckit 0,81 i snitt.
Förvisso med: värmeslingor i fram och bakrutorna igång, audiosystem, gumpvärmare, mobilen på laddning, halvljuset (auto), vindrutetorkare, defroster och klimatsystem igång. Så massor av elektriska prylar som drar extra el och därför extra bränsle.
Bilen är inte inkörd heller, när väl motorn är inkörd, så brukar en bil dra mindre bränsle, men jag tycker ändå att det är en hög förbrukning för en "liten" bil.

Den höga förbrukningen har varit ett problem, tanken började ta slut - tidigare än vi hade räknat med och då kom det upp en varning på färddatorn att vi hade bränsle kvar till 65 kilometer och vi hade 45 kilometer kvar till vår destination, men siffran på aktionsradien sjönk betydligt snabbare än avståndet. När vi hade 13 kilometer kvar slog räknaren för aktionsradien om till noll. Men sen när jag tankade bilen upptäckte jag att det nog var minst fem liter kvar i tanken!

Vad gäller bränslemätaren och indikationen om aktionsradie - Gör om och gör rätt!

MEN! Det positiva kvarstår! Insteget är bra och bilen är ett mönster av lätt-tillgänglighet vad gäller att: lasta, kliva in och ut ur bilen.
Audiosystemet är - om än plottrigt med många knappar, bra. Bluetoothsynkningen med telefonen funkar utmärkt

Bilen är lätthanterlig och smidig i stan och på trånga parkeringsplatser. MEN! Som jag skrivit innan, så ser man inte var bilen börjar och slutar varken fram eller bak. Så parkeringssensor SKA vara standard på en sån här bil, där man omöjligt kan se hörnen.
En backkamera är också med på önskelistan.

Svängradien är inte direkt imponerande heller, min gamla Ford Focus har längre hjulbas, men marginellt större svängradie, kanske en meter.

Så! Just nu är jag kluven, men har ett par dagar kvar för ett slutbetyg.
 

En bilvande testförare gör sig redo.

Så fick jag äntligen i veckan det trevliga beskedet från Jonny på Smartson att jag är utvald som testförare på Ford B-max. Då jag valt att testa den nästa helg så är det mentala förberedelser som gäller fram tills dess.

Jag kan ju passa på att berätta lite om mig själv och min "fordonsvärld". Egentligen skulle jag väl inte kategorisera bilar som något av mina intressen om jag tillfrågades. Dock så blir det ju så att man per automatik bilvit ganska intresserad av bilar under de senaste åren, främst kanske därför att jag alltid haft eller i alla fall haft tillgång till bil, jobb och privat.
Däremot så intresserar mig bara vanliga bilar. Bilar som är praktiska. Bilar som man kan ha till något och som gärna är något mer än en liten plåtburk. Sportbilar och andra dyra, udda bilar är jag ganska ointresserad av.
Så, med det sagt, tillåt mig att presentera en av mina bilar: en Mitsubishi L200 pick-up. På tal om udda fåglar.

Men det bara blev så, mitt behov av att köra alltifrån byggvaror till barnvagnar och att kunna dra upp tunga båtar för branta backar gjorde att jag ville ha något mer oömt än en familjekombi.

Därtill, när jag ledsnar på bilkörningen, hoppar jag upp på fyrhjulingen. I veckan kom den bra till pass för lite plogande på gården.

Att testa en ny B-max skall i alla fall bli en spännand utmaning med mitt aktiva liv och krävande behov av transport. På mindre än en vecka hinner man förstås inte köra Europa runt men väl i Stockholmsområdet under vinterförhållanden. Vi har ett litet hus i skärgården dit vi också kommer att vara. Främst kommer det bilder men förhoppningsvis också någon film.

Jag är även testförare för Nokian däck och bloggar just nu om Hakkapeliitta vinterdäck och den som är intresserad kan följa min blogg här. Förstås passande med tanke på väglaget som vi nu upplever.

Tills mitt nästa inlägg, låt det inte gå som för denna lastbil i vintertrafiken.

Tveksam?!

När jag fick samtalet om att jag var utvald att prova forden blev jag possitivt överraskad. Jag hade dock förställt mig en "Brommacontainer". En brontostor bil som drar massa bensin.

Telefonsamtalet från Upplandsmotor gjorde mig glad, han var fantastiskt possitiv och glad, men även extremt tillmötesgående i detta extrema väder som slagit till i storstan.

Jag skickade maken att hämta bilen och hans första intryck var att den var liten. Det samma fick jag när jag kollade in den efter min löptur. Liten och nätt bil. ME LIKE!

Jag ser framemot att ut och åka under morgondagen. Hur mycket får plats i bilen och hur känns den att köra, mer kommer i morgon!

Utmaningarna blir större

Idag har vi använt mer av bilen. Alltså, man får inte någon vidare helhetsuppfattning när man är ensam i bilen. Då är den toppen! Men när träningskompisar ska med, o sen familjen, oså storhandla, då sätts bilen i sin helhet på prov.

 

Dagen började med badminton. På vägen hem åkte vi två vuxna fram och en vuxen bak, bredvid barnstolen. Jag kan säga att det inte hade fått plats någon/något i mitten. Kanske ett livealbum med Dire Straits, på högkant. Ett plus är dock att baksätet är helt ok vad gäller benutrymme. Trots den bakåtvända barnstolen så sitter man med hyggligt utrymme fram. I vår Octavia får man sitta ihop med benen, likt en societetsdam, och vinkla dem lite åt sidan. Så plus där!

 

Sedan åkte vi och storhandlade. Kändes lite taskigt mot den lilla bilen. Jag visste ju att det inte skulle funka eftersom vi hade med sulkyn till Elliot (han sov). Tre och en halv pappkassar o en paket välling gick in ledigt. Men sulkyn då!? Jag tog av mig jackan o täckte baksätet med den och ställde sulkyn bakom förarsätet. Jackan ligger i tvättmaskinen nu :) Man löser det mesta om man vill.

 

Lite små kommentarer kring bilens detaljer. Den nedfällbara spegeln bakom backspegeln funkar bara på barn. Såg hela Rikard på väg från träningen, förutom näsan och uppåt :) Det är flera, inklusive mig själv, som tyckt att säkerhetsbältena är lite omständliga att nå. De invändiga, främre, dörrhandtagen känns plastiga. Sen stör jag mig på att man måste slå på farthållaren varje gång man ska ställa farten. På vår egen bil så sätter du på den en gång o så trycker du bara "set". Men här måste man göra två kommandon varje gång. Samma på brorsans Focus -06 så det är väl en Ford-grej. Inga supernegativa grejer, mest iaktagelser.

På plussidan kan nämnas att solskydden är stora o bra. Airbagen går att stänga av om man vill ha barnstolen fram. Skjutdörrarna är smidiga att öppna på stormarknadsparkeringen. Instrumenteringen fortsätter att va snygg! Idag beundrade jag designen på klimatanläggningen t.ex. :)

 

Nu ska jag åka på julbord med jobbet. Nästa inlägg kommer handla om en barnfamilj i en B-Max och bilens stolthet, skjutdörrarna.

Får man plats med en bänk i bilen?

Vi åkte iväg en stund på Lions loppis och lämnade Ylva kvar hemma hos sambons bror under tiden. När vi kom fram höll de på att stänga men jag hittade en bänk/soffa att ha i hallen nästan direkt när vi klev in i hallen. Frågan var ju om vi skulle få den med oss eller inte?

Det var tur att vi inte tog med Ylva i bilen för det hade blivit lite trångt med barnstolen, även om jag är övertygad om att det hade gått. Vi fällde baksätena i bilen för att få plats och vi kommer lämna bänken här i Blekinge tills vi kan få hjälp att få hem den.

Bänken är inpackad i kompakta Ford B-Max. Den fick lätt plats och det var lätt att fälla sätena, men vi tycker det blir för trångt i bilen att ta med den hem direkt.

//Jinni på www.whatiwant.se