Inget för barnfamiljer...

Vi hämtade ut "vår" B-max i torsdags hos Hedbergs bil i Malmö. Trevligt bemötande och bra information. Sen fick maken äran at köra hela vägen hem till Hässleholm. 3-åriga sonen kallade bilen omedelbart för racerbilen :)

Väl hemma provade jag omedlebart att försöka att få in våran barnvagn i bagaget - gick inte så bra - blev till att ta av hjulen, och med det kunde vi konstatera att vår lilla Renault Clio faktiskt har större bagage än Ford B-max.

Två bilbarnstolar därbak å en barnvag sen finns det inte mycket mer utrymme kvar till packning.

Men i det stora hela så måste jag ändå säga att mitt första intryck - förutom utrymmet - är positivt. Bilen har bra sittkomfort. Skön att köra. Användarvänlig, och känns väldigt stadig och säker på vägen - även på snömoddiga vägar.

Igår tog jag mig en tur från Hässleholm mot dom småländska skogarna - Växjö för att vara exakt. Jag körde själv tillsammans med mina två små terrorister på 1 och 3 år. Telefonen var inkopplad på bluetooth och det var löjligt enkelt att manövrera telefonsamtalen. Hördes bra i bilens högtalare från båda hållen, så det systemet får bara positiv kritik. Trevligt att kunna manövrera sina egna musiklistor på ratten åxå !

Fortsättning följer....

Nu ska det köras i vinterlandet

Lets go!

 

Hämtade bilen  fredagkväll efter att fått  beskedet om att bilen fanns på plats på Upplands Motor.

Första tanken: oups.... vad liten den är!... fick lite intro av en säljare om bilens olika smarta funktioner fälla säten o dörrar mm... och fastnade (som den teknikfreaken jag kan vara)  för den smarta sync-funktionen, vilket innebär att man kan synca sin telefon med bilen, dels för det vardagliga samtalandet men även om det skulle uppstå en kris av något slag om t.ex. bilen kör av vägen o hamnar på taket så larmas SOS och dem ringer då upp, svarar man inte i det läget så skickar dom ut räddningsfordon dit bilen och telefonen befinner sig det känns tryggt!

Första upplevelsen av köregenskaperna, jag rullade iväg med lite snö i sikte (kraftigt snöfall) minus 5 grader B-Maxen tuffade på väldigt stabilt, trots grovmönstrade vinterdäck så var det inte mycket vägljud.

Enda nackdelen som jag upplevde var vindbruset, jag har ju kört en något större tystare bil innan, eller en mer aerodynamisk kanske det heter :) 

Detta lilla minus löste jag galant med att dra på volymen på radion! Annars inga konstigheter, jag körde i 4 mil i via  en del snöfall, plogat och delvis oplogat små och stora väga och jag var inte orolig alls. Under den första lilla trippen kunde jag konstatera att den lilla bilen fungerade bra!

Förarmiljön är helt okej känns välplanerad, allt man behöver finns inom räckhåll, mycket knappar att pilla på vilket ju kan ta bort fokus från körningen om man är lite teknikfreak, jag kämpade för att hålla fingrarna i styr fast jag samtidigt var sugen på att få till sync-funktionen.

Jag är inte så värst lång, typ 168 cm över havet, den som kört bilen före mig var troligen en lång filur för det kändes som att jag satt på golvet och körde och som att det var en halv meter mellan mig och biltaket, så idag ska jag leta efter vart man höjer o sänker förarsätet nu kanske någon undrar varför jag inte ställde in det igår... men det var mörkt när jag hämtade bilen så det var ingen mening att försöka hitta alla små inställningar då, jag hittade i alla fall reglagen för sidospeglarna så jag hade trots allt en bra utsikt från min låga position. Den eluppvärmda vindrutan är ett stort plus den har jag på gammel-forden också, och att slippa skrapa fram o bak är skönt!.

Idag skiner solen från en klarblå himmel... fint fotoväder, det blir en tur med passagerare idag, barn och vuxna, kommentarer från den turen samt lite bilder inkommer senare.

Kör lugnt och krama varandra i trafiken!
 

Ullared!

Hej!

Idag har jag spenderat ca 6 timmar i bilen! körde från kristianstad till Ullared och tillbaka igen!

Igår när jag hämtat ut bilen så tyckte jag att motorn kändes trött och ledsen, jag är van vid att köra om alla på motorvägen, men det gick knappt,  jag fick nöja mig med att ligga tvåa i högra filen.

Men idag har jag inte alls fått den känslan..  kanske behövde jag och bilen lära känna varandra först? kanske bilen behövde lite uppvärmning? kanske jag bara har vant mig vid denna bilen. den enda gången jag kände mig lite missnöjd var i den branta delen av Hallandsåsen.

i bagaget fick det bara plats 5 gula påsar, men i baksätena fick det plats 20 påsar till. om man är fyra personer i bilen så blir det inte mycket shopping.

en rolig grej som jag upptäckte var att när man spelar musik från spotify, och kopplar in USB-sladden, så kan bilen visa låtarnas titel på den stora skärmen.

På väg hem tvingades jag bromsa riktigt hårt för ett gäng rådjur, och det gick hur bra som helst trots dålig väg, mycket snö.

god natt   http://www.binaballerina.com

 

Framme i Brahehus - 35 mil med bilen

Vi som hade siktat på att åka hemifrån vid lunch kom inte iväg förrän efter 18, men nu är vi mer än halvvägs och det har gått jättebra.

Vi fick tänka om när det gällde packningen och verkligen bara ta med det viktigaste på resan. Barnvagnschassit tog upp det mesta av bagageutrymmet tillsammans med en halvstor sportväska med kläder och toalettgrejer åt oss allihop. Vi valde bort hatthyllan (den lämnade vi redan på Upplands Motor) och nu på resan valde vi att plocka bort locket till den ganska stora förvaringslådan i botten på bagageutrymmet för att få ännu lite extra plats.

I baksätet sitter Ylva i sin BeSafe izi Sleep från M by Mekonomen. Babyskyddet går att fälla i liggläge när det är monterat på vagnen och vi kunde därför välja att inte ta med liggdelen till vagnen, vilket sparade oss massor med plats.

Nu stänger de snart caféet och restaurangen här så vi måste skynda vidare. Hör av oss och berättar hur vi har haft det efter 70 mil i bilen imorgon.

Häls Jinni på www.whatiwant.se

Vinterrustat B-Maxen!

Om jag bara är kry nog, så blir det kanske en lite längre runda i helgen! 

Därför har jag lastat B-Maxen med tillbehör som jag tycker att man bör ha i sin bil under vinterhalvåret: Spolarvätska (till -30 C- med tratt), Isskrapa, snöborste, skyffel, bogserlina, startkablar, fälgnyckel, Avisnings spray, låsspray, reflexvästar, ficklampa, mobilladdare, nödhammare! Samt prylar som kan vara bra att ha: Karta, paraply, första hjälpen kudde, filt och kudde! 

Det mesta fick plats under det dubbla golvet, lade startkablar, reflexvästar, Isskrapa och Avisnings-spray i sidofacken. 
Varningstriangeln,snöborsten och skyffeln i bagaget överst, så att det är lättåtkomligt. 

Enda som fattas är en brandsläckare, men den hittar jag inte. 

Gedigen och trevlig men lite trött

I morse hade jag ju problem att få igång bilen. Detta problem har inte återkommit och bilen har funkat felfritt under dagen. Jag slås fortfarande av att den är förvånansvärt tyst. Jag har ingen större erfarenhet av nyare småbilar. Men jag gillar den låga ljud-/bullernivån i kupén. Man sitter skönt och lite högre sådär. Inte SUV-känsla direkt men lite högre än i en vanlig bil. Tycker förarmiljön är bekväm. Jag är 1,80 och det är gott om utrymme. Växelspaken är ganska hög, vilket jag tycker är bra. Det är lite som en rallybil, liten förflyttning från ratt till växelspak. Inte för att syftet skulle va detsamma som i en rallybil men det är bekvämt. Det känns som allt är inom bra räckhåll för föraren. Min fru tyckte att det var för mycket knappar. Jag kan hålla med om att det lyser en hel del. Men det stör mig inte på ngt sätt. Det blå ljuset funkar fint för min del. När man vant sig vid reglage och annat så är det bara snyggt och inte rörigt eller svårhittat på ngt sätt.

 

Förvånansvärt gedigen

Bilen är smidig och är stabil i snön. Både antispinn, abs, och antisladd gör ett bra jobb och reagerar snabbt och effektivt. En sak som slagit mig är att den till stora delar känns mer välbyggd än jag förväntade mig. Visst är det lite plastigt här och där. Men det är verkligen inget övergripande intryck. Instrumenteringen och utrustningen känns som i en större, mer påkostad bil, kan jag tycka. Hade fördomen att den skulle kännas lite billigare och "rappligare".

 

Finns mer att bevisa

Motorn har en bit kvar innan den imponerar på mig dock. Det är en 1,4l bensinare på 90hk som känns ganska orkeslös. Visst, det är inget vrålåk och acceleration är inte det viktigaste. En bil kan få va lite trött, men då ska den heller inte dra 8,0 som färddatorn visar nu. Det är kallt och halt ute och det slirar en del. Men vår Skoda Octavia Combi från -04 (1,6l - 100hk) ligger på 6,8 blandat under samma förutsättnigar och likvärdig utrustning. Men jag dömer inte ut B-Maxens motor än. Den ska få chansen att övertyga :)

 

I morgon ska jag fota lite mer tänkte jag, i dagsljus då. Känner mig lite som Batman, är ju bara ute när det är mörkt :)

 

PS. Idag satte vi in barnstolen i baksätet, bakåtvänd. Detta satte bakdörrarnas funktionalitet och smidighet på prov. Detta tänkte jag återkomma till i morgon då jag ska utvärdera B-Maxens skjutdörrar, dess mest karaktäristiska funktion. Är dörröppningen på 1,5 m verkligen så praktisk (för en småbarnfamilj)?

Ford B-Max Titanium topputrustad och sprillans ny!!! - och smolket i glädjebägaren. :-(

Godmiddag världen!

Glad och uppspelt var jag över att vara en av 19 testförare, utvald av Smartson bland 4422 sökande att testa Ford B-Max!
En bil som jag av många olika skäl själv skulle kunna tänka mig att köpa! Perfekt när jag skulle köra till och från jobbet i snöoväder tidiga morgnar!

Igår hämtade jag ut en sprillans ny Ford B-Max Ecoboost (trepip på 1Liter med 100 hästar),Titanium topputrustad med: Sart/stop teknik, Active City Stop och jag vet inte alla finesser! Med bara 24,7 Mil på mätaren! Jag borde ha varit som en unge på julafton

MEN!

Jag har blivit sjuk! Var på julbord med jobbet i lördags, dagen efter blev jag och tre kollegor som jag pratat med sjuka!
Det vill inte gå över! Har mått pyton, men till och från har jag lite energi, då ska jag ge mig ut och köra och testa bilen ordentligt!
Medan jag har varit sängliggande har jag haft tid att läsa förarhandboken och bruksanvisningarna till sync och audiosystemet!

Första intrycket är generellt gott! Bekväm, praktisk, bra värme och massor av finesser!
Testbilen är försedd med Nokian Hakkapeliitta R friktionsdäck vilket ur säkerhetshänseende känns tryggt!
Jag är däcks testare åt Nokian och har bloggat åt dem i lite mer än ett år:
http://hakkapedia.se/blog/se/blogers/robert-jacob

Har i mars 2012 varit i Ivalo i Finland och provkört vinterdäck av olika slag, med och utan dubbar, på en frusen sjö och på snö!
Kan bara konstatera att Nokians dubbade vinterdäck är absolut oslagbara på blank IS! På is blir bromssträckan betydligt längre med friktionsdäck än med dubbdäck! Men Nokian Hakkapeliitta R, är utmärkta på alla andra vinterväglag.

Övrig säkerhetsutrustning på bilen upplever jag som riklig och väl genomtänkt.
Jag har upplevt att både antispinn och ABS har gått in och stabiliserat körningen när det har blivit halt!

För att vara en liten bil med kompakta yttermått (utom på höjden), så har den generösa innermått utom utrymmet för fötterna. Jag har storlek 43 i skor och skulle jag köra med grova vinterkängor, så blir det trångt - speciellt för vänsterfoten.
Vad gäller höjden, så använder jag ett garage där det på sina ställen endast är 1,8 meter högt - där skrapade radioantennen i, om jag hade backat in, så hade radioantennen nog knäckts!

Själv kör jag en Ford Focus Mk1 2004, den första modellen, som har hyllats mycket för sina goda vägegenskaper och körglädje!
Spontant får jag nog säga att jag upplever inte riktigt samma körglädje i B-Maxen - som i min Focus Mk1.
B-Maxen kommunicerar inte med mig: t.ex. styrningen är snabb och exakt, men förmedlar inte information från vägen tillräckligt.
B-Maxen har en betydligt kortare hjulbas än min Focus Mk1, på svenska betyder det att framhjulen och bakhjulen sitter närmre varandra. Detta innebär att bilen har kvickare styrning och mindre vänd/sväng-radie (Tänk Go-Cart).
MEN! Det kan vara för att jag inte är van vid B-Maxen och är van vid min Focus vägegenskaper, men i B-Maxen, när man svänger och bytar fil, så känns vägegenskaperna lite som en klick smör i en het stekpanna.

Vi får se hur det känns när jag har vant mig.

Fästmön och jag är båda "Inte magra", vi upplevde båda framstolarna som något för smala och kanske något hårda.
Min fästmö som är lång och ståtlig - 1.80, klagade på att bältet på passagerar sidan skar in i halsen.

Man ser inte var bilen slutar framtill och baktill, så hade jag köpt en B-Max så hade parkeringsensor och backkamera varit ett måste!

Men första intrycket är överlag positivt!

Hade jag haft råd, så hade jag nog velat köpa en sån här fullutrustad, men då vill jag ha en dubbelkopplings-automat växellåda till Ecoboost trepipen med 120 hästar), sen hade jag nog bytt fram säten. Kanske Lädersätena som man får med i utrustnings-paketet Titanium X, är bredare? 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lunchläsning

Nu blir det lite skön lunchläsning medans tjejerna sover. Ska bli kul att se vad som finns för roliga funktioner i bilen, Assistancekåren har nu varit här och startat bilen så jag hoppas kunna ge mig ut på en sväng sen och testa lite..

-16 startar inte Forden :(

Idag har vi -16 i Göteborg och tyvärr så startar inte Forden. Ska ringa CMS när de öppnar kl 9. Jag testade ca 10 ggr eftersom föregående talare testade 9 ggr innan den gick igång ;) Ska skriva ett inlägg senare om när jag hämtade ut bilen igår som var en positiv upplevelse!

Fords absoluta USP*

En kall och gnistrande vintermorgon. Jag sätter mig i den lånade B-Maxen och vrider på nyckeln. Inget händer. Stress och orostankar blandas i mitt huvud. Dramatiken tätnar. Trött som jag är så tänker jag en del smarta tankar. Funderar på om det är ngn startspärr eller att man måste göra ngt speciellt för att starta bilen. Behövdes ju inte ngn av de 10 tidigare gånger jag startat bilen, så det är ju en logisk fundering... Intelligensen tilltar. Måste man ha bältet på sig? Ska handbromsen va dragen? Får det inte va -14°C? Har jag fel skor? Tankarna snurrade. Allt lyser och tanten i stereon/hjärnan pratade. Så de kan ju inte va batteriet, tänker jag. Vrider på nyckeln för nionde gången. Helt tyst, den reagerar inte. Sen provar jag en tionde gång o då startar den som om inget hade hänt. Hon kanske spelar svårfångad :)

 

Ok, dramatiken är ngt överdriven. Men de väsentliga delarna av händelsen är verklighetsbaserade :) Får se om den startar efter jobbet.

 

B-Maxen har ju sina dörrar att skryta med. Och visst, de är lite roliga. Smidigt när man står trångt. En del tycker att de känns lite buss. Det tycker inte jag. Den har också en helt ok stereo och snygg förarmiljö. Den är även tyst och har följsam fjädring o allt det där. Men mycket av det finns ju i många andra bilar. Men det som är B-Maxens, och Ford överlag, absoluta USP* är utan tvekan den eluppvärmda framrutan. Att inte det är standard på alla bilar som skickas till norden är ju en gåta.

 

* = Unique Selling Point

Första provkörningen med Ford B-Max

Vi åkte till Upplands Motor i Akalla och hämtade upp bilen. Snälla Jonas hämtade oss på tunnelbanestationen i vår bil för några dagar; vår Ford B-Max. Bilen var jättefin men ganska liten och kompakt. Det lyxigaste var att den verkligen var helt ny, mätaren stod på 36 km totalt när vi fick nyckeln i handen.

Efter att vi hämtat bilen åkte vi hem till Ylvas gudfar Linus och åkte på en tur till Jakobsbergs centrum och sedan vidare till IKEA i Barkaby. Eftersom det inte är dags att åka till södra Sverige förrän imorgon kunde vi ju lika gärna passa på att shoppa lite nu när vi har bil. Vi kunde dock inte köpa alltför mycket med tre vuxna och ett babyskydd och en vagn i bilen. Vagnen tar upp hela bagageurymmet!

// Jinni, Soldaten och Ylva 4 mån på www.whatiwant.se

Jippi! Vi ska få testköra Ford B-Max!

(Publicerat tidigare idag på egen blogg, men hade inte fått inloggning hit ännu.)

Igår fick vi veta att vi tillhör en av de 19 testpiloter som ska få provköra nya Ford B-Max. Så himla roligt! Nu blir det med mer roadtrip med vår lilla familj. Vår plan är att åka runt både i Stockholm och på en längre resa ner till Blekinge, Sölvesborg och Karlskrona, kanske hinner vi titta förbi hos familjen Händelin i Växjö också? Sedan vill vi ju gärna hälsa på i Malmö också, men vi har inte riktigt en plan utan vi hinner det vi hinner. Det ska bli kul att få testa Ford B-Max som speciellt vänder sig till unga barnfamiljer. Jag kommer blogga här på min egna blogg men även på Smartsons blogg för testförarna.

// Jinni på www.whatiwant.se

Ett lång första intryck

Var och hämtade B-Maxen på CMS Group i Göteborg i eftermiddags. Min första tanke var att den var ganska liten. Mindre än jag trott. Men jag hade i ärlighetens namn inte kollat upp den så noga innan. Men med stolen inställd efter min körställning så satt jag helt ok i baksätet. Några centimeter tillgodo. Precis som ett Trafikmagasinstest ska va :)

 

Trevlig förarmiljö

Efter ett par timmar i bilen så imponeras jag över att den är så välisolerad och tyst, trots att det är en "småbil". Gillar förarmiljön. Både utseendet och rymden. Den känns inte trång på ngt vis, vilket man lätt kan tro innan man kommer in i bilen. Snyggt med blå belysning i instrumentpanelen men jag upplever det som en aning otydligt. Inte så att det stör på ngt vis men det är lite svårare att fokusera och hitta rätt. Men det är nog en vanesak till stor del. Snyggt är det iaf. Gillar också det svaga röd/orangea ljuset i kupén som ger en lite ombonad känsla så här i juletid :)

 

Coola dörrar vs. bra ljud

Jag försår att Fords tanke är att man ska charmas av skjutdörrarna och avsaknaden av b-stolpe, som är bilens stora feature. Men det jag gillar mest är att jag kan parkoppla telefonen och lyssna på Spotify och prata i telefon. Ljudet var helt ok också, blev riktigt överraskad faktiskt. Basen är lite "allt eller inget" i vissa register. Men när stereon är inspelad så kommer den nog låta snäppet bättre. På tal om skjutdörrarna så tyckte jag inte att de var så smidiga att öppna och stänga när man satt i baksätet. Får känna mer på det under testets gång.

 

Ska bli spännande att se om mina första intryck består. Det är i alla fall en trevlig bil med finfin förarmiljö och vettig stereo.

 

PS. Jag tyckte den drog lite mycket soppa. 7,8 stod färddatorn på efter dagens körning. Lite mycket för en ganska trött 1,4 på 90 hk. Men det kommer nog sjunka under helgens körning. Bilen är ju knappast inkörd heller med sina 46 mil :)

Första intryck av B-MAX

Hämtade bilen under lunchtiden idag och vid första blicken tyckte jag att den verkade mindre än vad jag föreställt mig. Blå färg, fina alufälg och bakdörren som öppnas på icke traditionell sätt gjorde ett fint intryck. När jag väl var inne i bilen försann den "oj vad liten" känsla. Den känns verkligen större när man sitter i den än vad den ser ut när man tittar på den utifrån. Andra saken som jag märkte var att man sitter högt vilket ger en nästan som en liten jeep känsla. Innan jag skulle köra ut märkte jag att bilen var utrustad med bluetooth och att man kunde synka sin telefon med den vilket jag naturligtvis gjorde. Då var det dags att köra iväg. Kan inte skriva nått än om köregenskaper då jag vill testa den ordentligt först och ge en rättvis bild av den. Men en sak får jag nämna redan nu och det är att det kändes att bilen drog något mer än vad en bil i den storleken bör göra. Jag kan ha fel och därför ska jag fokusera på detta imorgon. Å sndra sidan är det kanske inte konstigt, det var minus åtta gader ute och det en del snö på vägarna. Samtidigt hade man AC på högsta värmen :-). Nog för idag. Imorgon är det en ny testdag och ett nytt återkoppling om hur det gick. Ska försöka inte glömma ta några bilder och videon lägger jag upp först när jag bildat en riktig uppfattning om den.

Första dagen med bilen

Idag kl 14 så va jag i Malmö och hämtade ut test-bilen
Jag ställde min Ford Focus från 2006 på Hedbergs inhägnade parkering och blev presenterad för den nya Ford B-MAX 2012 som jag skulle provköra. Bilen är vit som snö, men inte så länge till antar jag.
Försäljaren hos Hedbergs visade lite av bilens funktioner, och kopplade trådlöst ihop våra iPhones via Bluetooth , med handsfree och stereon.

Det går bra att spela upp musiken från telefonen om man har några låtar inlagda, men jag kom på något som var ännu roligare, och det är att man kan spela och styra Spotify från rattens knappar!

Det blev spellistan med jul-låtar hela vägen hem!

 

http://www.binaballerina.se

 

  

Halloj!

Jippi vilken tur jag har!

Blev uppringd idag torsdag och fick veta att jag kom med som testförare av en Ford B-max, dessvärre så fanns det ingen bil inne just nu så jag får starta mina testdagar i morgon fredag eller på måndag beroende på när bilen kommer in.

Det ska bli riktigt intressant att få köra en ny Ford. Jag har kört Ford i några år, en gammal Focus från -99 som tuffar på rätt bra efter ett antal tuffa vändor på verkstaden. Kan sammanfatta min och min bils relation som en aning ansträngd och jag har många gånger ävervägt att bryta och byta till något annat, vi får väl se om gammel-Forden surar ihop helt nu när jag ska inleda några dagars affär med  en ny snyggare och yngre modell.

Att jag ansökte om att få bli testförare beror på att jag sedan länge har ett stort intresse för bilar, jag har ägt och kört många olika fabrikat och modeller (pappa var bilförsäljare). I dag har jag inte riktigt tid och möjlighet att hålla på och byta bil stup i kvarten utan har som säkert många andra fastnat i bekvämlighetsträsket... "man vet vad man har..."  så nu hoppas jag att mitt gamla bilintresse vaknar till igen!

Ser fram emot dagarna med en Ford B-Max och ska testa den fullt ut  i min vardag och rapportera här hur det går, jag kör en hel del bil både i arbetet och privat!

På återseende när bilen är i mina händer!