Slutsummering

Mitt i decembers yrande snöväder, julstress och magsjuka, blev det tyvärr inte lika mycket tid till att testa Ford B-max som vi hade önskat. Här följer dock en sammanfattning av våra upplevelser med bilen:

Teknik och körglädje
De ca tio mil vi ändå hann köra med bilen var en trevlig upplevelse. Bilen är lättmanövrerad och styrservon extremt samarbetsvillig! Man sitter bekvämt i det höga sätet och får känslan av att köra en större bil. Motorn är tyst och behaglig.

Tekniken är lättanvänd och ljudet i stereo och telefon mycket bra. Man saknar dock å, ä och ö i de svenska menyvalen.

Bilens moderna uttryck är inbjudande, både inuti och utanpå. Med dörrarna öppna avslöjas bilens unika skelett och man blir helt klart nyfiken. Instrumentpanelen med tillhörande skärm blänker i snygg pianosvart och vittnar om 2000-talets alltfler tekniska behov. Mäktigt är känslan jag får.

Komfort och utrymme
Från utsidan ser bilen ganska liten ut, men man överraskas av hur rymlig den känns när man sätter sig i den. Man sitter bekvämt i både fram- och baksäte, men jag reagerade på att förarsätet var ganska grunt, trots att jag själv endast mäter 159 cm. Jag tror dock att detta kan vara en vanesak. Sitthöjden är bra, man får en bra överblick över vägen och den underlättar även i- och urstigning.

På grund av den avsaknade B-stolpen är bältet fäst i stolen, vilket kan vara lite bökigt då man får vrida lite extra på kroppen för att komma åt det, men vi upplevde att det satt skönare och närmre kroppen än vanligt fästa bälten. Min sambo tyckte även att det extra armstödet vid förarplatsen gav extra komfort under körningen, själv hade jag klarat mig lika bra utan.

Skjutdörrarna ger ett stort utrymme att kliva/lasta in i bilen, särskilt när man samtidigt har framdörren öppen. De bakre dörrarna är dock snarare en nackdel om man har barn i bakåtvänd bilbarnstol, åtkomsten blir klart sämre med skjutdörrar.

Bra lastmöjligheter för att vara en liten bil, stort plus att främre passagerarsätet går att fälla samt att lastytan också blir plan. Bagageutrymmet är inte så djupt i sig självt, däremot kan man lasta ganska högt. Reglerbar bottenplatta gör att man kan välja mellan extra lasthöjd kontra ”lönnfack” och en plan yta som underlättar i- och urlastning av tunga grejer.

Utrustning och tillval
Ford B-max har en rad finesser som underlättar och förnöjer. Eluppvärmda vindrutor, avbländande backspegel, extra innerspegel för uppsikt av baksätet, reglerbara nackstöd inte bara i höjdled utan även framåt/bakåt, växlingsindikator för att minska bränsleförbrukningen, Bluetooth-telefon, USB-portar för att t.ex. lyssna på musik från mobil/ipod och mycket mer. Man har verkligen sett till att hänga med teknikmässigt och göra bilen till en underhållingsapparat lika mycket som transportmedel.

Miljö och ekonomi
Bilen finns i sex olika motorvarianter, 4 bensinmotorer och 2 diesel. Det förvånade mig en aning när man inte utvecklat någon etanolmodell, som ju förutom elbilar stått i fokus i just miljöfrågan.

Under vår tid med bilen (vinterväder med ca -10 till -5 grader) låg förbrukningen aldrig under 0,67 liter/mil. Inga höjdarsiffror kanske, men kanske inte heller sämre än någon annan bil av samma storlek under samma förhållanden. Hur B-max står sig miljömässigt vågar jag inte uttala mig om.

Priset på vår testmodell, utan några tillval (förutom möjligen lacken), ligger på ca 179.000:- Själv tycker jag det är ganska dyrt för en mindre bil. Jag är personligen inte typen som köper en fabriksny bil, med tanke på den stora värdeminskningen under bilens första år, utan köper hellre en 3-4 år gammal bil av större modell till en billigare peng. Detta är såklart en högst personlig fråga, men jag tror inte att B-maxen är extra förmånlig ekonomiskt jämfört med andra bilar av liknande storlek, varken i inköp eller i drift.

Kvalitet och säkerhet
Säkerheten i bilen påverkas inte negativt pga mittstolpens osynlighet. Då dörrarna stängs bildas en överlapp som utgör en förstärkt stolpe; B-stolpen är helt enkelt integrerad i dörrarna och ser till att de inte öppnas vid en sidokollision.

En nyhet man utrustat Ford B-max med är den s.k. Emergency Assistance, som när en krockkudde utlöses eller bränslepumpen stängs av (om bilen välter), automatiskt kopplar upp bilen till SOS alarm. (Funktionen kräver en kompatibel mobiltelefon i bilen.) De kan då skicka ut hjälp till olycksplatsen, även om man inte svarar på anrop.

Jag tyckte att A-stolpen (hörnet mellan fram och sidoruta) skymde sikten ganska påtagligt. Bältet satt som sagt närmre kroppen när det satt fast i stolen, vilket bör kunna minska risken för skador vid en kollision. Jag är dock novis och överlåter frågan till experterna.

Slutsats
Ford B-max är en trevlig liten bil att köra. Smidig och bekväm och passar en person eller familj som inte kräver så stort utrymme. Småbarnsfamiljer torde inte tillhöra målgruppen, då bakåtvända bilbarnstolar och barnvagnar direkt fyller bilen till brädden. B-max passar då bättre för familjer med max två barn från 4 år som åker framåtvänt och inte längre behöver vagn.

Man ligger helt rätt i tiden med B-max generösa teknik, en stor blandning av praktiska och trivsamma finesser. En bil för den som tycker att resan är viktigare än målet.