Slutplädering Ford B-Max

Allt har sitt slut, även denna provtur.

Den hann kännas otroligt kort. Tror inte jag körde upp en halv tank ens p.g.a. julhelgens otroligt krävande schema.

Bilen i sig känns som bra kvalitet. Man verkar få en hel del för pengarna. Dock så la jag mindre vikt vid allt extra lullull man kan köpa och det jag anser att saker som klimatanläggning och ESP bör vara standard. Backvarnare och Hill Start Assist är det nog många som skulle dra nytta av. 

För min egen del älskar jag det "nyckelfria" livet!

Körde deras 1,0 liters EcoBoost-bensinmotor. Förvånansvärt pigg må jag säga. Även fast det tog ett tag innan motorn började jobba. Man skulle kunna önska sig snabbare gensvar efter man tryckt ner pedalen i botten. Kändes lite som att köra en diesel för övrigt, en snabb kick när den väl kom och sen dags att växla. Och med tanke på den lilla mäng bensin jag körde upp så måste jag påstå att den inte drar så mycket som jag tidigare läst. Kör ju samma sträckor och vet vad min bil brukar förbruka.Ser mig själv som en väldigt aktiv förare, och till min stora förvåning när jag knappade fram mig på Ford Ecomode och ser hur min körstil är enligt datorn så ser jag det här:

 

Vidare då till komforten i bilen. Vad kan jag säga? Över förväntan är ett bra ord.

Tyst och skön! Märkte jag särskilt när jag satte mig i min egna bil på väg från Upplands Motor.

Sedan har sällan suttit så bra i ett säte faktiskt med en enda nackdel. Mittkonsollen som skavde på knät då det blir tajt ner till gaspedalen.

För övrigt så va det, det här med alla knappar. Tyckte att det va lite bökigt att manövrera flertalet av dem då dom kändes lite långt bort. Speciellt då värmereglaget. Sen håller jag med alla andra om att farthållaren saknar en indikator på att den är på. Ingen jag skymtade i alla fall. Hann inte testa vad jag tyckte om den då det var svårt i all denna trafik och modd.

Glastaket? Vad det är för modegrej undrar jag. I min värld gör den då ingen nytta. Grabben märkte det sista dagen vi hade bilen trots att den varit öppen hela tiden. Passar väl om man vill ha myskväll och sova under "bar" himmel i bilen =)

 

Att ratta runt bilen inne i staden (Stockholm) tycker jag gick väldigt smärtfritt. Kände aldrig att jag var på väg att fastna i snön eller att bilen levde sitt egna liv. Däremot tycker jag att den är lite väl lättstyrd på motorvägen så jag fick en känsla av instabilitet och kunde inte lita 100% på bilen trots ESP'n. Sen hade jag en åsikt angående "döda vinkeln" till höger. Jag hade lite problem med att passagerarsätet var så långt bak i fönstret och att glaset kändes som att man hade kunnat sänka det rejält så man fick en bättre översikt.

Backa bilen gick hur bra som helst. Man kunde nämligen rikta ner backspeglarna på sidorna rätt mycket utan att allt det där man måste se ute på vägarna försvinner! Grymt mycket ser man i backspeglarna med andra ord. Dom återspeglar mer än man tror!

Jag ville så gärna testa "köbromsen" men vågade inte. Hade känts lite pinsamt och förklara för föraren framför om det inte hade funkat.

 

Och så kommer vi till lastningen. Det är skall ju vara något extra med att kunna fälla sätena så enkelt. Ja det va grymt enkel! Bra där Ford!

Men... man kunde ha valt att göra detta tvärtom så att man fällde 2 av baksätena istället för ett!

Varför? Jo för att om man nu som jag denna dag hämtade en polare och fick hjälp att kasta in ett badkar som för övrigt är standardstorlek 160x70cm.

Så fick jag fälla alla säten! Och vart fick jag då göra av min kompis?

Efter att jag stoppat in badkaret så funderade jag även på vad man nu hade tänkt att man skulle använda detta lastutrymme till?

Hade badkaret varit längre hade sikten försvunnit helt i backspegeln, och jag kan inte riktigt komma på saker strax över 2 meter som inte bygger på höjden som man kan tänkas behöva köra som dessutom inte får vara för brett om du ska ha någon med dig i bilen.

Jag spelade in några filmer på min Sony Xperia S där den valt att dessa inte ska gå att använda längre alls, så blev det inga videobloggar som jag sett fam emot. Men får väl skriva om en intressant bugg istället. Varje gång jag svängde vänster så pep bilen och varnade för att dörren var öppen. Det hade ju varit bra om den gjorde det även när jag inte svängde och var ute i trafiken. Detta hände dock bara en resa, så det kan ha varit snö eller något skit vid sensorerna.

Samtidigt säger man ju att det är dom små detaljerna som gör resan. Och ja! För jag kommer aldrig glömma denna briljanta, enkla och fantastiska lösning för att bältet inte ska fastna i saker när man fäller sätet!

 

Kort och Gott

+ Eluppvärmd framruta

+ Enkel fällning av säten

+ Bällteshål(l)aren

+ Tyst

+ Nyckelfritt

 

- Distansen på fjärrlåsningen som är alldeles för lång

- Inte låga fönster nog för bl.a. döda vinkeln

- Accelerationens svarstid

- För lättstyrd i höga hastigheter

- Kall instrumentpanel och ratt

 

Skulle jag kunna tänka mig en B-MAX? Ja inte omöjligt!