B-Max rullar mot sitt slut

B-Max rullar nu mot sitt slut. I alla fall för min provperiod. Imorgon lämnar jag tillbaka den men innan jag här kommer summera mitt slutomdöme hinner jag med en titt under huven. Varför man nu skall göra det på en modern bil. Det brukar vara mest plastkåpor och ett hål för spolarvätska och olja respektive. Inte mycket att varken se eller skruva i.
Men B-Maxen saknar plastsjok, motorn är ganska öppen men kompakt och motorhuven är kort.



Man kan urskilja de tre cylindrarna som inte vore mycket om inte det mest vitala för motorns pigga respons också kan hittas här: turbon. Med tillhörande laddluftkylare vid grillen så gör den säkerligen att bilen blir mycket mer värdig att köra än den annars skulle vara.



Jag skulle alla dagar på året välja den större motorn om jag valde att införskaffa denna bil, då får man 125 hk istället för som i denna, 100 hk och då tror jag på mer körglädje och dessutom i praktiken lägre bränsleförbrukning.